فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

معرفی و نگهداری برگ انجیری

معرفی و نگهداری برگ انجیری

معرفی برگ انجیری

برگ انجیری یک گیاه آپارتمانی با نام لاتین Swiss Cheese Plant و نام علمی Monstera deliciosa از خانواده گل‌شیپوریان Araceae است. این گیاه بومی جنگل های انبوه مناطق گرمسیری جنوب مکزیک و پاناما است. برگ انجیری دارای ۵۰ گونه همیشه سبز بالا رونده با برگهای قلبی شکل با لبه صاف که با گذشت زمان پهن با بریدگی های عمیق می شوند. این گیاه به وسیله ریشه های هوایی خود که از گره ها خارج می شوند، به اجسام مجاور تکیه می کنند و نیاز به تغذیه دارند. میوه برگ انجیری موز مانند و به طول ۱۵ سانتیمتر و به رنگ سبز سفید است.
نیازهای برگ انجیری
خاک: خاک سبک لیمونی یا ترکیبی از خاک برگ (مقدار خاک برگ بیشتر باشد) کود آلی و خاک باغچه (گل رس) خاک مناسب برای این گیاه است.
دما: این گیاه دمای کمتر از ۱۳ درجه را دوست ندارد (حداقل دمایی که میتواند تحمل کند ۱۰درجه سانتیگراد است). در تابستان حدود ۳۰ درجه سانتیگراد مقاومت می‌نماید.
آبیاری: در تابستان هفته‌ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار نیاز به آبیاری دارد. قبل از آبیاری گیاه رطوبت سطح خاک را بازدید نمایید. سطح خاک در فاصله دو آبیاری باید خشک شود.
نور : نور متوسط برای این گیاه مناسب است. نزدیک پنجره با نور غیر مستقیم جای مناسبی برای گیاه است.
رطوبت: رطوبت بین ۵۰-۷۰ درصد نیاز دارد (تابستان هفته‌ای ۲-۳ بار و زمستان هفته یکبار) نیاز به غبارپاشی دارد.
تغذیه: در صورت نیاز هر ماه یکبار کود دهی نمایید.
تکثیر: این گیاه از طریق گرفتن قلمه تکثیر می شود. ۱- قلمه های انتهایی که دارای ۲ تا ۳ برگ می باشند، این قلمه در ظرف ۳ تا ۴ هفته در گلخانه ریشه دار میشوند. ۲- قلمه های از قطعه از ساقه با یک برگ، این قلمه در ظرف مدت ۷ تا۸ هفته ریشه دار می-شوند.

مراقبتها:

توقف رشد گیاه: گلدان را به محل پرنورتری منتقل نمایید چون نور کافی نیست , و گلدان تعویض گردد .
لکه‌های قهوه‌ای در وسط یا حاشیه برگها: غبارپاشی را در آفتاب غبارپاشی انجام داده اید برگ های آسیب دیده را تا انتها قطع کنید و از این پس غبار پاشی را در سایه انجام دهید.
نوک برگها قهوه ای رنگ و برگها خشک و چروک‌دار: گیاه تشنه است و نیاز به آب دارد ان را آبیاری کنید.
برگهای زیرین زرد رنگ و بعد قهوه‌ای می‌شوند (شدت آن در زمستان بیشتر است): آبیاری بیش از اندازه علت آن است. باید سطح خاک گلدان در فاصله دو آبیاری کاملا خشک شود سپس آبیاری را با مقدار کمتری انجام دهید. هر دو هفته یکبار آبیاری کافی است.
لکه های سیاه و زخم مانند روی برگها: گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید.علت ان سردی هوا است.
رنگ پریدگی برگها: گیاه دچار کمبود عناصر مورد نیاز در خاک است. هر سه هفته یکبار با کود مخصوص گیاه را تغذیه نمایید.
برگها رنگ پریده با تار عنکبوت در سطح زیرین: عامل آن کنه ریز قرمز است. گیاه را هر دو هفته یکبار سمپاشی نمایید تا علایم برطرف شود. غبار پاشی زیر سطح برگها در کاهش آفت موثر است.
لکه های سفید پنبه‌ای شکل روی برگها: گیاه دارای آفت است. با سم حشره کش دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی نمایید تا علائم بر طرف گردند. از سم مالاتیون استفاده شود.

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    شهاب دی 29, 1397 پاسخ

    سلام وبسایت بسیار خوب و کاربردی ای دارید.
    از مقالاتتون استفاده کردیم.
    موفق باشید.