فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

شرایط نگهداری و مراقبت از کاج مطبق

شرایط نگهداری و مراقبت از کاج مطبق

کاج مطبق

معرفی :

کاج مطبق با اسم علمی Araucaria excelsa و نام انگلیسی nirfolk island pine از خانواده آراکرییاسه Araucariaceae نوعی کاج سوزنی همیشه سبز و بومی استرالیا است. کاج مطبق در آپارتمان به کندی رشد می کند اما در محیط طبیعی رشد آن زیاد است چون به اکسیژن فراوان نیاز دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمی‌کند.

ارتفاع آن ۴ تا ۶ متر و گسترش آن ۱۵۰ -۲۰۰ سانتیمتر می باشد.

نور:

کاج مطبق را نزدیک پنجره نگهداری کنید این گیاه به نور زیادی نیاز دارد و نگران تابش مستقیم آفتاب به برگهای آن نباشید.

دما:

در تابستان تا ۴۰ درجه را تحمل می‌کند اما در زمستان تحمل یخبندان را ندارد در شمال کشور در فضای آزاد درون باغچه نیز کاشته میشود و اگر در زمستانهای خیلی سرد برگهای آن بسته شود و از سوز در امان باشد هیچ مشکلی پیش نمی آید.
آبیاری:

در تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان هر۱۰ روز یکبار آبیاری کنید. خاک را همیشه مرطوب نگهدارید. روزی یکبار هم با آب پاش برگهای گیاه بویژه برگهای فوقانی آن را مرطوب کنید.
خاک:

خاک سبک (مخلوطی از دو قسمت ماسه و سه قسمت برگ پوسیده) برای این گیاه مناسب است.
تکثیر:

تکثیر کاج مطبق از ۱- بذر و ۲- قلمه انجام می‌شود. قلمه ها باید از انتها ی ساقه گیاه باشد در غیر اینصورت گیاه حاصل کج در می‌آید. در نوک این کاج ساقه فوقانی قرار دارد که به صورت عمودی و رو به بالا است. اگر این ساقه آسیب ببیند و یا قطع شود چند ساقه دیگر در محل بریدگی بوجود می‌آید که برای تکثیر از آن‌ها می توان استفاده نمود . البته قلمه را باید با استفاده از هورمون ریشه زا مثل اسید ایندول بوتیریک ریشه دار کرد .

مراقبت های کاج مطبق :
گیاه رشد نمیکند:

ریشه‌ها را بازدید کنید اگر متراکم شده‌اند زمان تعویض گلدان فرا رسیده است و یا زیاد آبیاری میکنید و ریشه درحال خفه شدن است

برگها متمایل به رنگ سفید:

گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم انتقال دهید.

ریزش برگ ها:

دلیل آن آبیاری بیش از اندازه و نور کم است، آبیاری را متوقف کنید تا سطح خاک خشک شود سپس آبیاری را با میزان کمتری انجام دهید.

ریزش برگ های شاخه‌های پایین:

گیاه پیر شده است یا در تاریکی زیاد از اندازه است، گیاه را به محل روشن‌تر انتقال دهید و شاخه‌های خشک شده را با چاقو و یا قیچی تیز حذف نمایید.

شاخه‌های باریک و علفی:

اولین علتش کمبود نور میباشد و دومین دلیل مواد غذایی . تغذیه مصنوعی تجویز می‌گردد.

برگ های سوزنی زرد و قهوه‌ای شده و می‌ریزند:

هوا گرم و خشک است، گلدان را به محل خنک‌تر با اکسیژن فراوان منتقل کنید، آبیاری و آبفشانی را فراموش نفرمایید.

شاخه‌ها بطرف پایین خم شده‌اند:

هوا خیلی سرد است، گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید علت دیگرش کمبود نور است

آفات و بیماری ها:
آفت باعث ایجاد لکه های سفید پنبه‌ای شکل و سفید رنگ در قاعده برگها می شود. هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره‌کش طبق دستور سمپاشی کنید و یا با پنبه آغشته محلول به سم روی شاخه بمالید.

اگر حشرات ریز سبز رنگ (شته) روی برگهای سوزنی ظاهر و برگها چسبناک شده‌اند هر 10 روز یکبار با یک سم حشره‌کش نفوذی مثل دیازینون طبق دستور سمپاشی نمایید تاعلایم برطرف گردند.

 در نهایت کاج مطبق به نور زیاد و خاکی با زهکشی بالا احتیاج دارد اگر این دو مورد رعایت گردد هیچ مشکلی برای گیاهتان پیش نخواهد آمد.

شرایط نگهداری و مراقبت از کاج مطبق

 

 

 

 

 

 

منصوری گل

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    امیر اردیبهشت 19, 1400 پاسخ

    سلام کاج مطبق دارم که ار اواخر تابستان پارسال شروع به زرد شدن و ریختن برگهای پایین شد گلدان را عوض کردم از اب پاش استفاده میکنم و کود ۲۰۲۰ و اهن هم ماهی یگبار استفاده میکنم و ابیاری منظم هم ترتیب دادم الان برگهای بالایی هم دارن همین مشکل پیدا میکنن درضمن دوبار هم سم کرم کش بهش دادم دیگه نمیدونم مشکل از کجاست لطفا راهنماییم کنید با سپاس فراوان