فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

نحوه آبیاری گیاهان در تابستان

نحوه آبیاری گیاهان در تابستان

این سوال در ذهن همه ی علاقه مندان به گل و گیاه همیشه وجود دارد و منابع مختلفی هم در این باره صحبت کردن.

اما ما میخوایم یکم عامیانه تر و به زبان ساده درباره آبیاری گیاهان مخصوصا در تابستان صحبت کنیم.

خوب خیلی ها اینو میدونید که بهترین زمان آبیاری در شب یا صبح است اما خیلی ها دلیل آن را نمیدانید.

اینکه باید شب یا صبح آبیاری گیاهان صورت گیرد درست است اما بهتر است فقط غروب یا شب صورت گیرد و اگر دمای هوا خیلی زیاد باشد و نیاز باشد که دو مرتبه گیاهان آبیاری شوند اونوقت آب دادن صبح هنگام از روی اجبار مشکلی ندارد اما واقعا چرا باید غروب آب بدهیم؟

خوب چند تا دلیل دارد اولین دلیل این است که در هنگام تاریکی هوا و در نبود نور خورشید آب راحت تر به زمین نفوض کرده و به ریشه گیاه میرسد چون در زمان آفتاب درصد زیادی از آب تبخیر میشود و آب کمتری به گیاه میرسد.

اما دلیل دیگری که خیلی مهم است و حتما باید در نظر گرفت این است که آبیاری در زیر نور خورشید باعث این میشود که قطرات آب بر روی برگ گیاهان مثل یک ذره بین عمل کرده و اشعه خورشید با شدت خیلی زیاد تابیده و در نهایت قسمتهایی از سلولهای برگ را میسوزاند که به مرور زمان به گل و گیاه آسیب زده و موجب متوقف شدن رشد آن میشود. اگر در زمان وجود آفتاب آبیاری میکنید به  برگهای گیاهان ظریف تر مثل گل رز توجه کنید میبینید لکه هایی سیاه که انگار سوخته باشند بر روی برگها مشاهده میشود.

حالا چرا شب؟ دقیقا به همین دلایلی که گفتیم چون تا صبح آب بر روی برگ تبخیر میشود و در صبح فردا قطره ای بر روی برگ نمی باشد . اگر صبح آبیاری شود تا تبخیر شدن قطرات آب ، خورشید خانم کار خودشو میکنه.

البته لازم به ذکر است که این موارد برای زمانی است که شما میخواهید موقع آبیاری بر روی برگ گیاهان آب بپاشید اما اگر آبیاری شما یا گیاه شما به شکلی است که فقط بر روی خاک یعنی همان  قسمتی که ریشه گیاه است آب میدهید و اصلا با برگ گیاه در تماس نیست مثل درختان که ساقه های بلندی دارند در هر زمان از شبانه روز مشکلی برای گیاه ایجاد نمیکند.

اما در کل آبیاری پس از غروب خورشید بهترین زمان است.

0