فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

نحوه مقاوم سازی نهال برای انتقال از محیط گلخانه ای به فضای باز

نحوه مقاوم سازی نهال برای انتقال از محیط گلخانه ای به فضای باز

هر گاه بذری را درون خزانه یا شرایط گلخانه ای یا حتی یک گلدان کوچک در خانه خود پرورش می دهید، معمولا شرایط نرمالی را دنبال می کند. همیشه نور و میزان رطوبت یکسان بوده و آسیبی گیاهتان را تهدید نمی کند. بنابراین گیاه با شرایط محیطی خود انس گرفته و هیچ وقت سختی های بیرون از این فضا را ندیده است. و مسلم است که در صورتی که شرایط محیطی گیاه تغییر کند، قادر نخواهد بود تا از خود در برابر شرایط سخت بیرونی دفاع کند. پس لازم است تا نهال جوان را برای انتقال به محیط بیرون و قرار گرفتن در مکان اصلی آماده کنیم و طوری نهال را مقاوم کنیم، تا بتواند رشد بهتری داشته باشد و قدرت مقابله با مشکلات را داشته باشد.

حال این مقاوم سازی چگونه باید صورت گیرد؟

در واقع عمل مقاوم سازی کار سخت و پیچیده ای نیست. فقط باید نهال را به تدریج با محیط بیرون آشنا کرد. برای این کار باید نهال یا نهال ها را به منظور سهولت حمل و نقل درون یک جعبه قرار دهید. هر روز این جعبه را در فضای باز و در زیر سایه درخت بگذارید و قبل از این که هوا تاریک شود آن را به مکان قبلی خود برگردانید.

این نکته را در نظر بگیرید که از همان روز اول نیاز نیست تا نهال برای ساعت ها بیرون باشد. بلکه هر روز باید به تدریج زمان بیرون ماندن نهال را افزایش دهید. یعنی روز اول مثلا یک ساعت در فضای باز قرار گیرد و روز های بعد به ساعت بیرون ماندن آن اضافه شود. بعد از گذشت چند روز گیاه را از زیر سایه خارج کرده و در معرض آفتاب قرار دهید. و باز هم به تدریج بر ساعت ماندگاری در آفتاب اضافه کنید.

کل این فرآیند ممکن است بین یک هفته تا ده روز طول بکشد. ولی با این کار موجب می شوید که نهال شما به یک باره در محیط باز قرار نگیرد و در نتیجه تحمل شرایط نور و دمای بیرون منزل یا گلخانه را داشته باشد.

زمانی که نهال شما آماده کاشت در محیط بیرون شد، درون باغچه یا مکان مورد نظر گودالی به عمق تقریبا 3 برابر ریشه حفر کنید. ترکیب سه قسمت خاک رس، يک قسمت ماسه و يک قسمت کود حيواني پوسيده شده کهنه را با هم ترکیب کنید و قداری از خاک ترکیبی را در ته گودال بریزید. نهال را درون گودال قرار داده و اطراف آن را با همان خاک پر کنید. برای ایستادگی بهتر نهال هم در روزهای اول از قیم استفاده کنید.

نکته مهم برای استفاده از کود حیوانی این است که از کود تازه برای پای نهال خود استفاده نکنید؛ چرا که کود تازه حیوانی انواع تخم حشرات را با خود به پای نهال شما می آورد و دلیل دیگر نیز این است که در کود حیوانی تازه مقدار بسیار زیادی اوره وجود دارد که ممکن است ریشه نهال را بسوزاند و موجب از بین رفتن نهال شما بشود بنابراین بهتر است از کود حیوانی کهنه استفاده کنید.

زمانی که نهال شما جان گرفت و به اندازه کافی قوی شد، هر سال در بهار یا اواخر زمستان پای آن کود بریزید تا موجب شود درخت شما تنومند و قدرتمند شود.

انتشار مطالب سایت منصوری گل با ذکر منبع بلامانع می باشد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*