فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

نگهداری و تکثیر اکسالیس

شرایط نگهداری گل اکسالیس

اولا اسم این گیاه اکسالیس است نه اگزالیس!!!!!

خاک این گیاه باید خوب زهکشی و مرطوب باشد بهترین خاک مخلوطی از خاک باغچه برگ و ماسه و کود دامی و پوست برنج میباشد.

ترکیب خاک مناسب:

۳۰ درصد خاک باغچه ، ۱۰ درصد ماسه، ۳۰ درصد کود دامی یا ورمی ، ۲۰ درصد برگ ، ۱۰ درصد پوست برنج برای تهیه خاک مخصوص اکسالیس یا پوست برنج و یا برگ مناسب میتوانید از سایت ما قسمت خاک و کود به صورت آنلاین خرید کنید.
نور:

شرایط سایه ، نیم سایه برای رشد این گیاه مناسب است در صورتی که نور کافی باشد. نور مصنوعی هم میتواند این گیاه را سالها زنده و سرحال نگه دارد اما به مقدار کافی
اگر این گیاه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار داشته باشد از بین خواهد رفت..
دما :

دمای مناسب بین ۱۶ تا ۲۵ درجه مناسب است اما تا حدود ۳۶ درجه هم تحمل میکند
این گیاه به طور کلی مناطق خنک را میپسندد و در برابر خنکی مقاوم است ولی در معرض گرمای شدید از بین خواهد رفت. سرمای زمستان پیاز گیاه را آسیب نمیزند اما ساقه ها از بین میروند و با امدن بهار دوباره سبز میشوند اگر در منزل نگهداری شود همیشه سبز خواهد ماند
آبیاری :

هر وقت سطح خاک خشک شد آبیاری صورت بگیرد آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز این گیاه میشود.
تکثیر :از طریق پیاز تکثیر میشود و هر زمانی از سال در مکانی سایه و خنک و خاکی مرطوب میتوانید اقدام به کاشت کنید(برای تهیه پیاز این گیاه میتوانید از فروشگاه منصوری گل به صورت آنلاین خرید کنید.)

لازم به ذکر است که این گیاه خیلی مقاوم بوده و هیچ آفت و مریضی ای آن را تهدید نمیکند.
در کل گیاهی کم توقع و بی دردسری است و میتوان به راحتی در منزل نگهداری کرد.

طریقه کاشت پیاز اکسالیس*

ابتدا دو سوم گلدان را از خاک پر میکنید سپس یک یا دو یا سه یا ۴ عدد پیاز را روی خاک گلدان قرار بدهید طوری که نوک پیازها به سمت بالا باشد (البته اگرم برعکس بکارید هیچ مشکلی نداره فقط دیرتر جونه میزنه) هر چی تعداد پیازها در یک گلدان زیاد باشد پرپشت تر خواهد شد بعد روی پیازها حدود ۲ الی سه سانت خاک بریزید و خوب آبیاری کنید
گلدان را در مکانی با دمای بین ۱۸ تا ۲۵ درجه قرار دهید حدود ۵ الی ۱۰ روز طول میکشد که جوانه ها از خاک بیرون بزنند در عکسهای زیر مراحل نشان داده شده است.
لازم به ذکر است که بعداز جوانه زدن گیاه را زیاد آبیاری نکنید بگذارید سطح خاک خشک شود بعد آب بدهید و حتما دور از تابش مستقیم آفتاب باشد گرمای زیاد و آفتاب مستقیم گیاه را خراب میکند.

m165

m166   m167  m168

موضوع دیگری که وجود دارد این است که در صورت کمبود نور ساقه ها بلند شده و به طرف نور خم میشوند و تنها کاری که باید کرد ان را در مکانی با نور زیاد قرار داد (بهترین مکان کنار پنجره جنوبی منزلتان است ) و تمام ساقه هارا از ته هرس کرده تا دوباره سبز شود. سبز شدن برگهای جدید بین ۵ تا ۱۰ روز طول میکشد و زیاد زمان نمیبرد سالی ۲ الی ۳ مرتبه هرس صورت گیرد این کار باعث پر پشت شدن گیاه میشود.
انتشار مطالب سایت منصوری گل با ذکر منبع بلامانع است

0