فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

آموزش و نحوه قلمه زنی گل و گیاهان

آموزش و نحوه قلمه زنی گل و گیاهان

چگونه قلمه بزنیم ؟

قلمه زدن گل و گیاهان و ریشه دار کردن انها کار بسیار سختی نیست اما چند نکته کلیدی دارد که اگر به انها توجه شود به راحتی میتوانید گل موردنظرتان را تکثیر کنید.

اولا زمان قلمه گرفتن از گیاهان مهم است. اما به صورت کلی گیاهانی که خزان میکنند را باید در اواسط پاییز قلمه گیری کرد و گیاهان دائم سبز و آپارتمانی را تقریبا در تمام فصول میتوان قلمه زد ولی بهترین زمان برای قلمه زدن گلهای آپارتمانی اوایل بهار است.

اگر دما و مکان مناسبی داشته باشید میتوانید حتی در تابستان و زمستان هم قلمه بزنید و به راحتی ریشه دار کنید.

قلمه زدن گیاهان خزان شونده و بیرونی :

در اواسط پاییز از گیاه مورد نظر قلمه ای به اندازه 15 تا نهایت 20 سانت تهیه کنید سپس شاخه های اضافه آن را با قیچی هرس کنید به طوری که چند برگ در نوک قلمه باقی بماند.

دلیل اینکه باید شاخه و برگهای اضافه حذف شوند این است که چون قلمه شما ریشه ندارد نمیتواند شاخ و برگهای اضافه را تغذیه کرده و خشک میشود هر چقدر حجم شاخ و برگ قلمه شما کمتر باشد شانس شما در ریشه دار شدن گیاه بیشتر است.

بعداز تهیه قلمه ، گلدانی تهیه کنید و خاک مخصوص قلمه زنی را درون آن بریزید و قلمه ها را حدود 5 سانت درون خاک فرو کنید، در یک گلدان با دهنه حدود 20 سانت میتوانید حدود 15 عدد قلمه بزنید. بعداز اینکه قلمه ها را درون خاک زدین به خوبی آبیاری کنید و همیشه مراقب باشید که رطوبت بستر شما از دست نرود و همیشه خاک مرطوب باشد.

مکانی که گلدان قلمه ها میبایست در آن قرار بگیرند بهتر است سرپوشیده با پلاستیک باشد که در فصل سرما از سوز و سرمای زیاد در امان بمانند و رطوبت لازم برای قلمه ها فراهم شود اما لازم نیست منبع حرارتی ای برای قلمه ها تهیه کنید.

قلمه های بیرونی نیازی به بخاری یا منبع گرما زایی ندارند و تولیدکنندگان گل و گیاه این نوع قلمه ها را درگلخانه های بدون گرمایش قرار میدهند و با فرارسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا به صورت طبیعی قلمه ها رشد کرده و ریشه دار میشوند.

توجه : به جای استفاده از خاک مخصوص قلمه زنی میتوانید از ماسه بادی هم استفاده بکنید. حتما باید ماسه بادی به صورت خالص باشد و با هیچ کود و خاکی ترکیب نکنید.

قلمه زدن گیاهان آپارتمانی و دائم سبز :

البته گیاهان دائم سبز بیرونی را میتوان در پاییز به روش بالا قلمه زد.

در این قسمت بیشتر منظورمان گیاهان آپارتمانی هستند که میشه در اکثر فصلها قلمه زد.

قلمه ای حدود 5 الی 15 سانت ( اندازه قلمه بستگی به نوع گیاه دارد) از گیاه مورد نظر تهیه کرده و شاخه و برگهای اضافه آن را حذف کنید و 2 الی 3 برگ در نوک قلمه باقی بگذارید.

سپس خاک مخصوص قلمه زنی منصوری گل را درون گلدانی بریزید و قلمه ها را درون آن بزنید و خوب آبیاری کنید.

اگر در فصلی هستید که هوا خیلی گرم است،گلدان قلمه را حدود یک هفته در مکانی سایه و خنک دور از تابش مستقیم آفتاب قرار بدهید چون قلمه شما ریشه ندارد و گرما باعث میشود گیاه رشد کند چون ریشه ندارد پژمرده شده و خشک میشود.

اگر در فصل سرما اقدام به قلمه زنی میکنید گلدان را در مکانی دور از تابش مستقیم آفتاب اما دمای ملایم قرار دهید بهترین دما بین 18 تا 22 درجه مناسب است.

به زودی تصاویری هم از نحوه قلمه زنی اینجامنتشر میشود.

خاک مخصوص قلمه زنی را میتوانید از سایت منصوری گل قسمت خاک و کود سفارش داده و با قیمتی بسیار مناسب درب منزل تحویل بگیرید اینجا کلیک کنید.

به زودی تصاویری هم از نحوه قلمه زنی در اینجا منتشر میشود…

انتشار مطالب سایت منصوری گل با ذکر منبع بلامانع است

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    امین فروردین 24, 1399 پاسخ

    سلام. عالی بود. تشکر از راهنمایی های مفیدتون.