فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

مراقبت و نگهداری از کاکتوس در منزل

مراقبت و نگهداری از کاکتوس در منزل

کاکتوس ها از جمله گل های زیبا و زینتی هستند که معمولا در تمامی فصول در بازار گل فروشی ها پیدا می شوند. هر چند که این گیاه مقاوم است و نسبت به گل های آپارتمانی دوام بیشتری دارد ولی برای این که گیاه شما همیشه تازه و شاداب باشد باید نکاتی را رعایت کنید.

در این مطلب مواردی را به شما یادآوری می کنیم تا با رعایت کردن آن ها کاکتوس هایی همیشه سبز و شاداب داشته باشید.

تعویض گلدان و خاک

بهترین زمان برای خرید گلدان های زیبای کاکتوس، فصل بهار می باشد. زمانی که یک گلدان کاکتوس را خریدید به اولین کاری که فکر می کنید تعویض گلدان آن باشد. اما این بدان معنا نیست که گلدان بزرگی را برای این کار در نظر بگیرید. شما باید به فکر یک گلدان که کمی بزرگتر از گلدان فعلی است باشید. چرا که گلدان بزرگ مستلزم آبیاری بیشتر است. خوب می دانیم که کاکتوس ها به آب کمی نیاز دارند. پس با گلدان خیلی بزرگ عملا اقدام به نابودی کاکتوس کردید. زهکش گلدان را هم بررسی کنید تا سوراخ های ته گلدان باز باشد. به این ترتیب همه آب های اضافی به راحتی از گلدان خارج می شود. در نظر داشته باشید که آب های خارج شده در زیر گلدانی را حتما تخلیه کنید.

مورد بعد که باید در نظر بگیرید خاک مناسب برای ادامه حیات کاکتوس است. اگر به گلفروشی ها سر بزنید یا این که از فروشگاه های اینترنتی معتبر درخواست کنید، حتما خاک مناسب کاکتوس که برای پرورش آن در نظر گرفته شده است را به شما معرفی می کنند. ولی به هر دلیلی اگر موفق به این کار نشدید می توانید از ترکیب یک قسمت خاک گلدان با یک قسمت ماسه و کمی شن برای عبور راحت تر آب، خاک مورد نیاز گیاه را فراهم کنید.

نکته مهم دیگر در این بخش این است که برای تعویض گلدان از بیلچه استفاده نکنید. ممکن است بر اثر یک سهل انگاری کوچک به وسیله بیلچه ریشه های گیاه شما آسیب ببیند. پس بهتر است گلددان قدیمی را بشکنید و گیاه را سالم از آن بیرون بیاورید.

میزان آب مورد نیاز

همان طور که در ابتدای مطلب هم عرض کردم، کاکتوس ها به آب کمی نیاز دارند. بنابراین زمانی اقدام به آبیاری کنید که مطمئن هستید خاک کاملا خشک است. می توانید از یک چوب کبریت یا خلال دندان کمک بگیرید. آن را درون خاک فرو کنید و بیرون بیاورید. اگر خاک به خلال یا چوب کبریت نچسبیده بود یعنی زمان آبیاری رسیده است. زمانی هم که اقدام به آب داده می کنید باید میزان آب کمی را به گیاه بدهید. نیازی نیست گلدان را تا لبه از آب پر کنید. آبیاری بیش از حد خود باعث بروز مشکلات زیادی در گیاه می شود. ساقه وریشه کاکتوس به سرعت در آب زیاد از بین می رود و موجب گندیده شدن گیاه شما می شود.

نور مورد نیاز

گونه های مختلف کاکتوس برای ادامه حیات خود به نور قوی و کافی نیاز دارند. در صورتی که گلدان کاکتوس را در منزل نگهداری می کنید باید حتما آن را در پشت پنجره نورگیر قرار دهید. پنجره های جنوبی برای تامین نور مناسب هستند. در صورتی که آپارتمان شما نورگیر قوی ندارد می توانید از نورهای مصنوعی برای جبران این کمبود استفاده کنید.

انتشار مطالب سایت منصوری گل با ذکر منبع بلامانع است.

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    امیر آبان 24, 1398 پاسخ

    مفید بود