فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

روش نگهداری و مراقبت از کاج مطبق

روش نگهداری و مراقبت از کاج مطبق

مراقبت ها:

  • اگر گیاه رشد نمی کند باید در ابتدای کار ریشه ها را بررسی کنید. در صورتی که ریشه ها متراکم شوند این عارضه به وجود می آید. باید در این صورت گلدان را تعویض کنید.
  • اگر برگها متمایل به رنگ سفید شدندباید گیاه را به مکانی با نور غیر مستقیم انتقال دهید.
  • اگر آبیاری بیش از اندازه و نور گیاه کم باشد موجب می شود تا برگ ها ریزش داشته باشند. ابتدا آبیاری را قطع کنید زمانی که سطح خاک خشک شد مجدد آبیاری کنید.
  • در صورتی که گیاه مسن شود برگ های پایینی شروع به ریزش می کنند. همچنین این اتفاق ممکن است به خاطر نور کم باشد. گیاه را به مکان پرنور تری منتقل کنید.
  • اگر شاخه ها باریک و بلند و کم برگ شدند به دو دلیل است: اول کمبود نور، دوم: کمبود مواد غذایی. نور گیاه را چک کنید و از کودهای مناسب برای تغذیه استفاده کنید.
  • در صورتی که هوا گرم و خشک باشد برگ های گیاه سوزنی و زرد شده و می ریزند. گلدان را به مکان خنک تری منتقل کرده و رطوبت گیاه را تامین کنید.
  • خم شدن برگ ها به طرف پایین یا در اثر کمبود نور است یا این که هوا سرد است. هر دو مورد را بررسی کنید و شرایط مناسب را برای گیاه فراهم کنید.

آفات و بیماریها:

  • بیماری سفیدک: از آفات این گیاه بروز لکه های سفید پنبه ای بر روی برگ های آن می باشد. برای رفع این مشکل هر دو هفته یک مرتبه از سم مالاتیون طبق دستور تجویز شده بر روی آن استفاده کنید.
  • شته: در صورتی که حشرات سبز رنگ بسیار ریزی که همان شته ها هستند بر روی گیاه مشاهده کردید مانند دستور بالا هر دو هفته یک بار از سم دیازینون استفاده کنید.

آبیاری:

باید سطح خاک مرطوب باشد. در تابستان می توانید هر دو روز یک مرتبه آبیاری کنید و این میزان را در زمستان به هر 10 روز یک مرتبه کاهش دهید. دقت کنید اسپری کردن آب بر روی برگ ها فراموش نشود.

خاک:

خاک سبک برای پرورش این گیاه بسیار سودمند است. پیشنهاد می شود مخلوطی از یک قسمت ماسه و دو قسمت برگ پوسیده  و یک  قسمت خاک  و یک قسمت کود دامی یا ورمی برای این گیاه استفاده کنید.

البته خاک مناسب و ایده آل شامل ترکیب زیر میباشد :

20 درصد خاک باغچه + 20 درصد کود دامی یا ورمی + 20 درصد پوست برنج + 10 درصد ماسه + 30 درصد برگ کهنه

دما:

این گیاه گرما را به خوبی تحمل می کند. اما در برابر سرما و یخبندان نمی تواند دوام بیاورد. در صورتی که در مناطق سرد، در فضای آزاد کاشته شود باید در فصل زمستان آن را داخل منزل بیاورید یا این که گیاه را با پلاستیک بپوشانید.

نور:

این گیاه در نور نیمسایه هم رشد می کند. اما در شرایطی که در مقابل تابش نور خورشید باشد رشد بهتری دارد. در صورتی که در منزل آن را نگه داری می کنید باید آن را نزدیک پنجره نگه داری کنید. هر از گاهی هم گیاه را بچرخانید تا نور کافی به همه برگ ها برسد.

انتشار مطالب سایت منصوری گل با ذکر منبع بلامانع می باشد.

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    همايون مرداد 24, 1399 پاسخ

    سلام وقتتون بخير كاج من داخل خاكش كرم ريز داره برگاش داره كم كم زردو خشك ميشه چيكارش كنم