فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

روش های کشت بذر

روش های کشت بذر

روش های کشت بذر

برای کشت بذر راههای مختلفی وجود دارد :

برخی از بذور را در محل اصلی خود می کارند مانند اغلب سبزیجات مثل بذر تربچه و هویج اسفناج و …

و برخی دیگر را در خزانه می‌کارند و سپس به زمین اصلی منتقل می نمایند مانند انواع کلم‌ها بادمجان گوجه فرنگی و غیره…

معمولاً گلکاری و سبزی کاری در منازل و در مزارع کوچک در محل اصلی انجام می گیرد و با توجه به اینکه عملیات مربوط به طرق مختلف بسیاری یکی است در اینجا فقط بذرکاری در محل اصلی را مورد بحث قرار میدهیم.

 کشت بذر به طریق دست پاش

در این طرز بذرکاری دانه را بدون نظم و ترتیبی روی خاک پاشیده و با وسایل مختلف از طریق شن کش دنده و یا مانع آن را زیر خاک می نمایند.

در موقع بستر کاری باید دقت کرد که بذر در تمام سطح زمین یکنواخت و به یک اندازه پاشیده شود.

اگر پس از کشت بذر فوراً اقدام به آبیاری شود اغلب بذر ها مخصوصا بذرهای ریز که سطحی کاشته می شوند به وسیله آب تغییر محل پیدا کرده و در انتهای زمین یا باغچه جمع می‌شوند.

و برای جلوگیری از این امر باید باغچه را با آب باشد دستی آب دهند تا بذر سبز شود و پس از آنکه آبیاری را با آب جاری ولی خیلی ملایم و با مقدار کم ادامه دهند با تمام دقت های لازم اغلب تراکم دانه ها در واحد سطح زیادی بوده و پس از آن که بذر سبزی شد و گیاه دارای چند برگردید باید آنها را به تن کنند یعنی از بین آنها تعداد لازم را بکنند تا فواصل بین بوته های باقی مانده به مقدار کافی و لازم باشد

بذر کاری خطی

برای بذرکاری خطی به طریق خطی ابتدا در زمینی که می‌خواهند با دستکاری کنند شیارهای موازی در جهت طول قطعه زمین به عمق مناسب درشتی یا ریزی بذر و به عرض ۲ یا ۳ سانتیمتر می کند و بذر را با در نظر گرفتن فواصل لازم بین بود ها در داخل این شیار ها می باشند یا قرار می‌دهند و بعد روی آنها را می‌پوشانند این طریق بذر کاری را ارجع به بذر کاری دست پاشی میدانند.

بذر کاری به طریقه کپه ای

اکثراً این روش کاشت بذر در منازل معمول است و برای کشت گودال هایی به عمق ۲ تا ۳ سانتی متر حفر می‌کنند.

در هر یک تعدادی در حدود ۲ تا ۳ برابر قرار می‌دهند و بعد از سبز شدن سریع ترین بوته را نگه داشته و بقیه را حذف می‌کنند از این طریق از کاری در کشت اغلب محصولات جالیزی و صیفی مخصوصاً چغندر هندوانه خربزه خیار و کدو استفاده می‌شود.

باید در نظر داشت که قوی و یا ضعیف بودن گیاه بستگی به مراقبت و مواظبت ای دارد که در دوره‌های اولیه زندگانی از آن به عمل می آید.

مواظبت هایی که از گیاه پس از سبز شدن بذر باید به عمل آید عبارتند از آبیاری وجین کردن تنک کردن تکمیل مواد غذایی و سیخ زدن زمین به منظور تهویه و جلوگیری از سله بستن آن و تسهیل نموده قطره گیاه می باشد.

ضمنا یک فیلم آموزشی ای هم در مورد کاشت بذر درست کردیم و شما میتوانید برای مشاهد این فیلم که به مدت حدود 12 دقیقه هست اینجا کلیک کنید.

منصوری گل را در اینستاگرام دنبال کنید تا از جدیدترین محصولات ما باخبر بشوید (اینجا کلیک کنید)

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    علی احمدی شهریور 23, 1399 پاسخ

    مرسی