فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

نحوه تکثیر گل رز

نحوه تکثیر گل رز

گل رز یکی از محبوب ترین گلها بین علاقه مندان به گل و گیاه است.

رز انواع مختلفی دارد و دارای رنگ بندی های بسیاری هست اما تکثیر همه آنها یکی هست و فرقی نمیکند.

گل رز از طریق قلمه تکثیر میشود و این کار در اوایل تا اواخر زمستان انجام میشود البته برخی ها در پاییز هم قلمه میزنند اما در زمستان بهتر است.

اگر در گلخانه اقدام به قلمه زنی میکنید در اواخر پاییز اقدام نمایید و اگر گلخانه ندارید و در فضای ازاد میخواهید قلمه بزنید بهتر است در اوخر زمستان یعنی بهمن و اسفند قلمه رز بزنید.

در برخی سایت ها دیده شده که بذر انواع رز به رنگهای مختلف را میفروشند مثلا رز سبز یا رز آبی مطمئن باشید اینها تقلبی هستند چون رز از طریق بذر تکثیر نمیشود البته ممکن است بذر سبز شود ولی رز وحشی درمیاید و به آن رنگهایی که نوشته شدن در نمی آید چون اصلا رز سبز یا آبی وجود ندارد.

در هر صورت ما در اینجا نحوه قلمه زدن گل رز را به شما عزیزان آموزش میدهیم.

قلمه زدن :

برای قلمه گیری از گل رز باید دقت کنید که اندازه قلمه های شما حدود 15 سانت باشد چون هر چقدر قلمه بزرگ باشد احتمال خشک شدن آن بیشتر است.

یعنی هرچقدر قلمه شما بزرگ باشد چون قلمه ریشه ندارد نمیتواند مواد غذایی مورد نیاز آن قلمه را تامین کند و زود خشک میشود اما اگر اندازه آن مناسب باشد یعنی حدود 15 سانت مشکلی پیش نمی آید.

بستری که قلمه ها را درون آن میزنید بسیار مهم است.

گلخانه دارها از ماسه برای قلمه زدن رز و انواع گل و گیاه استفاده میکنند چون ماسه هم رطوبت کافی برای گیاه را تامین میکند و هم زهکشی خوبی دارد.

خیلی ها فکر میکنند که قلمه ها را در خاک بزنند بهتر است در صورتی که اصلا درست نیست .

در کل بهتر است که قلمه ها در بستر غنی از مواد غذایی زده نشود یعنی بستر قلمه بدون مواد غذایی باشد چون مواد غذایی انواع قارچها و میکروب ها را به همراه دارد و باعث پوسیدگی قلمه و در نهایت خشک شدن قلمه ها میشود.

اگر هم قلمه در خاک های با مواد غذایی بگیرد ریشه خوبی نمیدهد چون قلمه تنبل میشود و ریشه زیاد نمیزند به خاطر اینکه غذا در اختیار دارد و در جستجوی مواد غذایی ریشه خود را گسترش نمیدهد.

اما در بستری بدون مواد غذایی یا مواد غذایی خیلی اندک مثل ماسه قلمه ها چون مواد غذایی کافی در اختیارشون نیست ریشه خود را برای جستجوی مواد غذایی گسترش میدهند.

پس بهترین بستر برای قلمه زنی ماسه است از کوکوپیت و پرلیت هم میتوانید استفاده کنید.

برای قلمه زدن ابتدا قلمه ها را تهیه کنید به اندازه حدود 15 سانت توجه کنید که قلمه ها حداقل 3 تا 4 بند داشته باشندالبته ممکن است برخی شاخه ها وقتی 15 سانت قلمه میگیرید 3 تا بند نداشته باشد در این صورت قلمه ها را کمی بلند تر بگیرید

حالا ماسه را درون یک گلدان مناسب بریزید سپس قلمه ها را طوری که یک یا دو بند یا گره درون ماسه برود و حداقل دو بند هم بیرون ماسه باشد.

بند هایی که درون ماسه هستند از همانجا ریشه میزنند و بندهایی که بیرون از خاک هستند جوانه خواهند زد.

بعد از اینکه قلمه ها را درون ماسه کاشتید حسابی و به خوبی آبیاری کنید.

قلمه ها را در مکانی نیمه سایه بگذارید و تا بهار صبر کنید.

کم کم که به بهار نزدیک میشوید جوانه های قلمه های شما پدیدار میشوند و ریشه ها نیز کم کم بزرگ میشوند و در آخر فروردین یا اردیبهشت شما میتوانید قلمه ها را از ماسه در بیارید و هر کدام را به صورت جداگانه در زمین یا گلدان با خاک غنی بکارید که ترکیب خاک رس یا خاک باغچه به علاوه ماسه و کود دامی برای رز بسیار خوب است.

منصوری گل را در اینستاگرام دنبال کنید تا از جدیدترین محصولات ما باخبر بشوید (اینجا کلیک کنید)

3
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    مسلم الوندی نصیر مهر 21, 1399 پاسخ

    ممنون عالی بود⁦متشکرم

    مسلم الوندی نصیر مهر 21, 1399 پاسخ

    ممنون عالی بود

    احمد سعادت زاده شهریور 24, 1399 پاسخ

    باسلام فوق العاده مفید واموزنده