فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

نگهداری و تکثیر سانسوریا

نگهداری و تکثیر سانسوریا

همه چیز درباره نگهداری و تکثیر سانسوریا

سانسوریا ها جزو گیاهان بی دردسر و مقاومی هستن که میتوانید در محیط آپارتمان و دفتر کار خود نگهداری کنید.

امروزه انواع سانسوریا در بازار موجود است و طرفدارهای زیادی هم پیدا کرده است.

چند نمونه از گل سانسوریا را در زیر میبیند.

نگهداری و تکثیر سانسوریا

سانسوریا ها انواع مختلف دارند که شرایط نگهداری همه آنها تقریبا یکسان هست.

آبیاری : به کم آبی مقاوم است و آبیاری زیاد را دوست ندارد زمانی نیاز به آبیاری دارد که سطح خاک گلدانتان به خوبی خشک شده باشد پس مراقب باشید که گلدان سانسوریا شما خیلی خیس نماند.

نور : این گل تقریبا با هر شرایط نوری خود را وقف میدهد اما این به این معنا نیست که در تاریکی یا نور خیلی کم زنده میماند یعنی اگر در مکان پر نوری نگهداری کنید به آن عادت میکند و اگرم در مکان کم نوری هم نگهداری کنید به آن هم عادت میکند اما به طور کلی برای رشد بهتر سانسوریا بهتر است در مکان با نور متوسط تا زیاد نگهداری کنید مثلا نزدیک پنجره ها خیلی بهتر است.

ضمنا اگر محیط شما نور مناسب ندارد میتوانید با چندتا لامپ نور مورد نیاز این گیاه را تامین کنید و به راحتی با نور مصنوعی رشد خواهد کرد.

اگرم در محیط منزل شما لامپ های زیادی روشن هست همین هم کفایت میکند.

خاک : همانطور که در بالا گفتیم گیاه سانسوریا آب زیاد را دوست ندارد پس بنابراین برای اینکه اب اضافه در گلدان و اطراف ریشه های گیاه نماند باید خاک سبک با زهکشی بالا برای این گیاه تهیه کنید.

ترکیب خاک مناسب برای گیاه سانسوریا تشکیل شده است از : ۳۰ درصد برگ کهنه – ۲۰ درصد پوست برنج –  ۲۰ درصد ضایعات چایی – ۲۰ درصد خاک باغچه – ۱۰ درصد ماسه

یا میتوانید از پیتماس و پرلیت استفاده کنید به مقدار ۷۰ درصد پیتماس – ۳۰ درصد پرلیت دانه درشت.

تکثیر : تکثیر این گیاه راحت هست اما نکاتی را باید رعایت کنید.

راه اول : همه ی سانسوریا ها خود به خود تکثیر میشوند یعنی در کنار گیاه مادری پاجوشهایی ایجاد میشوند و پس از اینکه مقداری بزرگ شدن میتوانید آنها را جدا کرده و در گلدان جداگانه بکارید.

راه دوم : از طریق قلمه هم میتوان سانسوریا ها را تکثیر کرد اما نکته ای که در رابطه با سانیوریا های ابلق وجود دارد این است که اگر که هر سانسوریای ابلقی را قلمه بزنید و بکارید گیاه عمل آمده از آن سبز میشود و به رنگ اصلی در نمیآید.

در سایت ها و جاهای مختلفی در رابطه با قلمه زدن سانسوریا به صورت هشتی صحبت شده و نظرشون این است که اگر سانسوریا ابلق را به صورت هشتی برش بدهید و قلمه بزنید گیاه به وجود آمده ابلق میشود اما باید بگیم این واقعیت ندارد و فقط یک فرضیه است و هزاران نفر این کار را انجام دادند و مطمئنیم نتیجه نگرفتند.

سانسوریا سبز یا به طور کلی سانسوریا های تک رنگ به راحتی با قلمه زدن قابل افزایش است اما سانسوریا های ابلق را باید منتظر بمانید تا از کنارش پاجوش بزند.

اما نکاتی در مورد زود پاجوش زدن سانسوریا ها وجود دارد که آن را رعایت کنید خیلی زود به زود گیاهتان پاجوش میزند.

این نکات همان نکاتی هست که در بالا گفتیم یعنی نور خوب – آبیاری کم – خاک مناسب و نکته آخر اینکه گلدان مناسب

گلدان یکی از نکات مهم و کلیدی در مورد پاجوش زدن سانسوریا ها هست که اگر گلدان شما خیلی بزگ باشد و گیاه شما کوچک سانسوریا به خوبی رشد نمیکند و پاجوش هم خیلی دیر میزند.

گلدان باید به طوری باشد که سانسوریا در آن ریشه پر کند و پس از پر کردن ریشه اقدام به بچه زایی کند.

به طور مثلا برای یک تا دو شاخه سانسوریا کراواتی یک گلدان با دهانه ۲۰ و عمق حدود ۲۰ سانت مناسب است و برای سه شاخه سانسوریا یک گلدان با دهانه ۲۵ تا ۳۰ کافی میباشد.

امیدوراریم توانسته باشیم در این مطلب تمام نکات را در مورد گیاه سانسوریا خدمتتان توضیح داده باشیم اگر هم سوالی دیگر در این رابطه دارید میتوانید زیر همین مطلب کامنت بگذارید.

ضمنا انواع ترکیبات خاک مثل برگ کهنه پوست برنج و … را میتوانید به راحتی از سایت منصوری گل بخش خاک و کود سفارش بدهید و درب منزل تحویل بگیرید.

انتشار مطالب سایت منصوری گل با ذکر منبع بلا مانع میباشد.

 

2
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    Gharemania فروردین 25, 1401 پاسخ

    سلام آقای منصوری ممنون از اطلاعات کامل وجامعتون،،،،آیا در فصل بهار لازمه قلمه هایی که میزنیم از گلی که باشه پلاستیک روش بکشیم؟

      mansourigol اردیبهشت 19, 1401 پاسخ

      سلام
      بله کاور کشیدن خوبه اما نه هر گیاهی مثلا سانسوریا نیاز نداره