فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

تکثیر و قلمه زنی گل شمدانی

تکثیر و قلمه زنی گل شمدانی

گل شمدانی یکی از محبوب ترین گلها بین مردم است.

به طوری که ۸۰ درصد علاقه مندان به گل و گیاه در منزل یا باغ خود این گل را دارند.

تکثیر شمدانی نسبت به بقیه گل و گیاهان بسیار راحتر است و رشد خوبی دارد به طوری که در مدت زمان کوتاهی به یک گیاه بالغ تبدیل میگردد.

شمدانی هم از طریق بذر تکثیر میشود و هم از طریق قلمه زنی.

هر دو روش راحت است اما باید ببینید به کدام دسترسی دارید. اگر قلمه در دسترس شما هست با قلمه و اگر بذر در دسترس شما هست با قلمه تکثیر کنید. ما هر دو روش را در اینجا آموزش خواهیم داد.

تکثیر گل شمدانی از طریق قلمه :

شمدانی از جمله گیاهانی است که خیلی زود و راحت ریشه میدهد.

ابتدا یک گل شمدانی تهیه کنید سپس یک یا چند ساقه از قسمت بالایی آن با یک وسیله تیز مثل قیچی یا تیغ موکت بری جدا کنید طبق شکل زیر.

اکنون برگهای اضافه را با دست یا همان وسیله از قلمه جدا کنید به طوری که ۲ الی ۳ برگ در بالای قلمه باقی بماند.

هر چقدر قلمه شما برگ کمتری داشته باشد درصد ریشه زایی آن بیشتر میشود.

قلمه تمام گیاهان برای اینکه راحت ریشه بدهند و خشک نشوند.
باید برگ و ساقه کمتری داشته باشند.چون قلمه ای که تهیه کردین هنوز ریشه ندارد و نمیتواند تمام برگها را تغذیه کند بنابراین وجود برگ و ساقه های اضافه در قلمه باعث خشک شدن گیاه میشود.

طبق شکل زیر برگهای اضافه را جدا کنید.

 

حالا یک بستر مناسب برای ریشه دار کردن قلمه نیاز دارید.

یک بستر مناسب برای ریشه دار کردن قلمه باید مواد مغذی ای نداشته باشد یا خیلی کم در آن مواد مغذی وجو داشته باشد.

وجود مواد مغذی درون بستر قلمه باعث دیر ریشه زدن قلمه میشود.

بهتره یک مثال ساده باتون بزنیم : اگر شخصی در یک خانواده مرفع به دنیا بیاید و همیشه غذا و امکانات در اختیارش باشد ممکن است خودکفا نشود و تا زمانی که از حمایت خانواده برخوردار است خودش برای بقا خود تلاش نمیکند. گیاه هم همینطور است وقتی مواد مغذی در اختار قلمه ای که هنوز ریشه ندارد قرار بدهیم گیاه چون مواد مغذی در بستر آن قرار دارد تلاش زیادی برای ریشه زایی نمیکند و اگرم ریشه ای بدهد ریشه های خیلی کم و کوچکی میدهد.

مواد مغذی زمانی باید در اختیار قلمه هاتون قرار بدهید که ریشه های خوبی داده باشد.

آب : اغلب کسانی که در منزل اقدام به ریشه دار کردن قلمه ها میکنند با اب اینکار را میکنند به طوری که قلمه ها را درون یک لیوان پر از آب میگذارند و هر دو الی سه روز یک مرتبه آب درون لیوان باید تعویض گردد.

مخلوط کوکوپیت و پرلیت : گلخانه دارها و تولیدکننده های عمده گل شمدانی قلمه ها را در مخلوط ۵۰ درصد کوکوپیت و ۵۰ درصد پرلیت میزنند. که اگر کوکوپیت و پرلیت در دسترس شما هست میتوانید از این مواد برای ریشه زایی قلمه هاتون استفاده نمائید.

 ماسه بادی : ماسه بادی هم از جمله بستر های بسیار مناسب برای ریشه دارکردن انواع قلمه ها مورد استفاده قرار میگیرد. اغلب تولیدکننده های شمال کشور از ماسه بادی کنار دریا استفاده میکنند.

یک گلدان تهیه کرده و یکی از مواد بالا را درون آن بریزید سپس نصف قلمه ها را درون بستر فرو کنید و خوب آبیاری نمائید. تا زمانی که گیاه ریشه هایش کامل نشده نگذارید سطح بستر شما خشک شود. همیشه باید بستر قلمه مرطوب باشد تا ریشه زایی به خوبی انجام پذیرد. پس آبیاری هم یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه شود.

دو سه روز اول گلدان قلمه های شمدانی را در مکانی دور از تابش مستقیم آفتاب بگذارید. دلیل :  نور زیاد باعث فتوسنتز زیاد میشود و چون قلمه ها ریشه ندارند باعث میشود قلمه ها خشک شوند.

بعداز دو الی ۳ روز گلدان قلمه ها را به جای پر نور انتقال بدهید مثل کنار پنجره جنوبی که آفتاب هم به قلمه های شمدانی بخورد.

حدود یک هفته بعد قلمه ها شروع به ریشه زایی میکنند که نهایت دو هفته تا ۲۰ روز ریشه های زیادی میزنند و آماده انتقال به خاک مغذی برای تبدیل شدن به یک گل شمدانی زیبا و بالغ هستند.

خاک مناسب برای کاشتن قلمه های شمدانی بعداز ریشه دادن مخلوط ۶۰ درصد خاک باغچه + ۲۰ درصد کود دامی + ۲۰ درصد ماسه بادی

لازم به ذکر است که شمدانی یک گیاه آپارتمانی نیست و نمیتوانید به صورت دائمی شمدانی را در محیط منزل نگهداری کنید چون در منزل نور کافی و تهویه هوای مناسب برای این گیاه وجود ندارد.

بهترین مکان برای نگهداری شمدانی تراس و بالکن است که حداقل ۴۰ درصد در روز آفتاب نیاز دارد.

تکثیر شمدانی از طریق بذر :

بذر گیری شمدانی کار راحتی نیست و هر کسی نمیتواند از شمدانی بذر بگیرد. شرکت های بزرگی مثل پن آمریکن و بناری و … با روشهای خاصی اقدام به بذر گیری از شمدانی در رنگهای مختلف میکنند. بذر انواع شمدانی را میتوانید از سایت منصوری گل تهیه نمائید.

برای کاشت بذر شمدانی نیازمند خاکی مناسب برای کاشت بذر ان هستید که اغلب از پیت ماس استفاده میکنند یا میتوانید خاک مخصوص کاشت بذر را از سایت منصوری گل تهیه نمائید.

خاک مناسب را درون سینی نشا یا گلدان بریزید سپس بذرها را روی خاک گذاشته و با یک تیکه چوب یا نوک خودکار بذرها را فشار دهید که حدود نیم سانت درون خاک بروند. حالا خوب آبیاری کنید تا خاک به خوبی خیس شود. بعداز ابیاری خزانه را به مکانی با دمای بین ۲۰ تا ۲۸ درجه انتقال بدهید و منتظر جوانه زدن بذرها بمانید در این مدت نگذارید سطح خاک خشک شود و همیشه مرطوب بماند.

توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد هم باعث پوسیدگی بذرها شده و بذرها سبز نمیشوند.

بهترین روش برای آبیاری اسپره کردن آب است که روزانه مقدار کمی آب بر روی خاک اسپره کنید.

معمولا بذرها بین ۵ روز تا یک هفته جوانه میزنند. پس از اینکه شمدانی ها ۴ یا ۶ برگ در آوردن آنها را از خزانه در بیاورید و هرکدام را به صورت جداگانه در گلدان بکارید.

ضمنا بذر شمعدانی در رنگهای مختلف را میتوانید از سایت ما بخش کلیه بذرهای زینتی سفارش بدهید. اینجا کلیک کنید.

 

منصوری گل را در اینستاگرام دنبال کنید تا از جدیدترین محصولات ما باخبر بشوید (اینجا کلیک کنید)

ضمنا ویدئو های آموزشی ما را میتوانید در آپارات ببینید (اینجا کلیک کنید)

 

3
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    ماندگار خرداد 6, 1397 پاسخ

    درود خدمت مدیریت محترم منصوری گل...توضیحاتتون کامل وعکسها عالی بود..ممنون
    شمعدونی من خیلی خوب رشد کرد برگ و گل خوبی ام داشت اما الان یه کم برگاش کم شده ..گیاهم کم پشت شده..برگااز قسمت بیرونی کم کم زرد میشن وبعد کل برگ از بین میره ..باید چیکار کنم که این اتفاق نیوفته پشت پنجرست آبیاریشم مناسبه تقویتی آهن بهش میدم +آب برنج بعضی وقتا ام آب عدس بدون نمک.ممنون میشم راهنمایی کنید

      admin 2 خرداد 7, 1397 پاسخ

      سلام
      شمعدانی یک گل بیرونی است و نباید درون منزل نگهداری کرد.
      به بیرون از خانه مکانی سایه انتقال دهید

    ه فروردین 6, 1397 پاسخ

    خیلی خوب توضیح داده شده
    این اولین بار هست که روش قلمه زدن را به این دقت میبینم
    ممنون