فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

دلیل تلخ شدن خیار و روشهای جلوگیری از آن

دلیل تلخ شدن خیار و روشهای جلوگیری از آن

شاید شما هم جزو افرادی هستید که بعد از کاشت خیار، در زمان برداشت محصول متوجه شدید که خیار به دست امده بسیار تلخ است. این مشکلی است که تعداد زیادی از کشاورزان و افرادی که این محصول را می کارند با آن مواجه می شوند. در این زمان است که محصول به دست آمده دیگر به درد نمی خورد و تمام زحمت های شما به در می رود. این امکان هم وجود ندارد که با حدس زدن متوجه شوید که خیار ها تلخ می شوند یا نه! پس چه باید کرد؟

مسلما برای جلووگیری از تلخ شدن خیار، روش های پیشگیری کننده ای وجود دارد. در صورتی که این روش ها را به کار گیرید حتما از بروز این اتفاق جلوگیری می شود. پس با ما همراه باشید.

یکی از دلایل تلخ شدن خیار وارد شدن ترکیبات تلخ برگ ها به درون میوه است. خدای متعال درون خیار ماده ای به نام کوکوربیتاسین B  و کوکوربیتاسین C قرار داده است. علت وجود این دو ماده در خیار این است که این مواد باعث ترشح املاحی می شوند که موجب تلخ و بد مزه شدن برگ ها می شوند. از این رو حیوانات دیگر و حشرات این برگ ها را نمی خورند. حال اگر این دو ماده به درون میوه هم نفوذ کند موجب تلخ شدن میوه یا بخشی از آن می شود. علت وارد شدن این دو ماده به درون میوه هم بروز استرس برای گیاه است. زمانی که گیاه یکی از مشکلات زیر  را داشته باشد، دو ماده تلخ وارد میوه می شوند و آن را تلخ می کنند. باید این عوامل را بشناسید و اقدام به برطرف کردن آن ها کنید.

1- خشکی هوا

خشکی هوا یکی از دلایل بروز استرس در گیاه است. اگر در منطقه ای هستید که هوای گرم و خنکی دارید، مطمئن باشید که گیاه شما حتما تلخ می شود. پس باید شرایط رطوبتی مناسب را فراهم کنید. باید در چنین شرایطی تعداد آبیاری را زیاد تر کنید و در اطراف گیاه مالچ بپاشید تا رطوبت خاک کاملا محفوظ بماند.

خاک فقیر

یکی دیگر از عوامل بروز استرس و در نتیجه تلخ شدن خیار، فقیر بودن خاک از مواد مغذی است. برای پرورش خیار باید مواد آلی و مغذی خاک را با استفاده از کودهای مناسب تامین کنید تا استرسی به گیاه وارد نشود. اگر خاک کشت فقیر است باید میزان کود دهی را به 4 هفته یک بار افزایش دهید.

3- کمبود نور

طبق تحقیقات انجام شده توط سازمان جهاد کشاورزی این نتیجه حاصل شده است که مناطقی که کمبود نور خورشید دارند و یا این که زمان هایی از سال که آفتاب کافی وجود نداشته است، گزارشات زیادتری از به دست امدن خیارهای تلخ به دست امده است. پس باید خیار در مکانی کاشته شود که بیشترین میزان نور را در طول شبانه روز دریافت کند.

پس در صورتی که این موارد را رعایت کنید و از بذر مرغوب هم استفاده کنید حتما محصولی با کیفیت خواهید داشت و خیارهای شما هم تلخ نمی شود. توصیه می شود قبل از اقدام به کاشت خیار از شرایط منطقه خود برای کشاورزی اطلاعاتی را جمع آوری کنید تا در صورت نیاز بتوانید با مشکلات پیش آمده مقابله کنید.

انتشار مطالب سایت منصوری گل با ذکر منبع بلامانع است.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*