فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

روش درست قلمه زدن گل و گیاه

روش درست قلمه زدن گل و گیاه

اینبار میخواهیم در مورد قلمه زدن گل و گیاهان توضیحاتی خدمتتان عرض کنیم.

شاید خیلی از شماها برای تکثیر گیاهان از روش قلمه زدن استفاده میکنید و با آن آشنایی دارید. اما اغلب پیش میاید که برخی از قلمه ها خراب میشوند و ریشه نمیدهند.

قلمه زدن نکات ریزی دارد که اگر رعایت بشود خیلی کم پیش میآید که قلمه ها خراب بشوند.

اغلب گیاهان را میشود با روش قلمه زدن تکثیر کرد مثل اغلب شمعدانی ها و گل رز و …

بستر قلمه :

ابتدا باید بستری مناسب برای قلمه زدن آماده کنید. قلمه ها برای اینکه به خوبی ریشه بدهند باید در بستری با رطوبت کافی و بدون مواد مغذی کاشته شوند.

اغلب کسانی که در منزل اقدام به قلمه زدن میکنند یا قلمه را در خاک میزنند یا در آب. نه خاک و نه آب بستری مناسب برای ریشه دار کردن قلمه نیست.

قلمه زدن در خاک : وجود مواد مغذی درون خاک باعث تنبلی در ریشه زایی میشود و چون زهکشی خوبی هم ندارد آب را از خود عبور نمیدهد و تجمع آب در اطراف قلمه ای که ریشه ندارد و آبی مصرف نمیکند باعث پوسیدگی قلمه میشود.

شاید بپرسید چرا نباید درون بستر مواد مغذی باشد.

یه مثال ساده براتون میزنم اگر که بچه ای در یک فضای بسته آپارتمان زندگی کند و بخورد و بخوابد این بچه با یک باد معمولی مریض میشود و در آینده هم نمیتواند مستقل بشود. اما اگر بچه ای در یک روستا زندگی کند احتمال اینکه  به راحتی مریض بشود خیلی کم است و این بچه در آینده میتواند مستقل شود و حتی فردی موفق در زندگی خود بشود چون برای زندگی خود تلاش کرده.

گیاه هم همینطور است . اگر مواد مغذی در اختیار قلمه هایی که ریشه ندارند قرار بدهید چون مواد مغذی در کنارش هست ریشه خوبی نمیزند اما بستری که مواد مغذی نداشته باشد قلمه ها در جستجوی مواد غذایی به خوبی در کل بستر ریشه های خود را پهن میکنند.

قلمه زدن در آب : اگر در آب قلمه میزنید بهتر است آب را هر روز تعویض کنید تا باعث پوسیدگی قلمه شما نشود.

بستر مناسب برای قلمه زنی :

بهترین و مناسبترین بستر برای قلمه زدن ، ماسه بادی یا ترکیب کوکوپیت با پرلیت است که تولیدکنندگان گل و گیاه از این بستر ها استفاده میکنند.

این بسترها هم رطوبت را به خوبی در خود حفظ میکنند هم مواد مغذی ای ندارند و هم زهکشی خوبی دارند.

برش قلمه :

یکی از مهمترین مواردی که باید در قلمه زنی رعایت بشود این است که چگونه و از کجا قلمه را برش بدهیم.

اکثر گیاهانی ساقه دارند و از طریق ساقه تکثیر میشوند چندین (بند یا گره) دارند که ریشه در همین ناحیه ایجاد میشود البته گیاهانی هم هستند که در قسمتهای دیگر ساقه به غیر از بند ریشه میزنند اما محدود هستند.

پس برش پایین قلمه را یک میلیمتر زیر بند به صورت مورب بزنید و دقت کنید که حتما 1 یا 2 بند درون بستر قلمه زنی برود.

قسمتی هم که بیرون بستر میماند باید حداق 1 یا 2 بند داشته باشد که برگها و ساقه جدید از آن قسمت ایجاد شود.

اندازه قلمه :

اندازه قلمه ها بین 10 تا نهایت 25 سانت است و هرچقدر قلمه دراز باشد احتمال نگرفتن و خشک شدنش زیاد میباشد. چون قلمه هنوز ریشه ندارد و رساندن آب به تمام قسمتها ممکن نیست.

به زودی ادامه مطلب با تصاویر منتشر میگردد…

انتشار مطالب سایت منصوری گل با ذکر منبع بلامانع میباشد.

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*