فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

معرفی اسپاتی فیلوم

معرفی اسپاتی فیلوم

معرفی:

اسپاتی فیلوم یک گیاه آپارتمانی با نام فارسی برگ قاشقی یا گل چمچه ای و نام لاتین Spather flower و نام علمی Spathiphyllum wallisii از خانواده گلشیپوریان Araceae است. اسپاتی فیلوم گونه بومی آمریکای مرکزی، گیاهی چند ساله و علفی و دارای ۳۶ گونه است. این گیاه از گیاهان همیشه سبز دائمی با برگهای سبز براق نیزه ای است که ارتفاع آن ۲۵-۳۰ سانتی متر است. گلهای آن کوچک (۳سانتی متر) و روی سنبله سفید استوانه ای، ظاهر میشوند. این سنبله توسط براکته سفید رنگ که به شکل یک قاشق است پوشیده شده است.
خاک: خاک گلدان باید غنی از مواد غذایی (خاک باغچه، خاک برگ و کمی ماسه) و PH اسیدی، همیشه خیس و دارای زهکش مناسب باشد.
دما: بهترین دما برای این گیاه ۲۳-۱۵ درجه سانتیگراد و گیاه به شرط آبیاری و غبارپاشی منظم دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد تحمل می‌کند. دمای محیط نگهداری باید همیشه بالای ۱۳ درجه سانتیگراد باشد و گیاه نباید در مکانهایی که کوران هوا وجود دارد قرار داده شود.
آبیاری: خاک گلدان نباید خشک و همیشه باید مرطوب باشد (۲بار در هفته) و در طول تابستان به آبیاری و غبارپاشی منظم نیاز دارد ولی در زمستان باید میزان آبیاری را کاهش داد.
نور: با وجود اینکه اسپاتی فیلوم گیاه سایه دوست است ولی نور محیط باید متوسط باشد و باید آن را از اشعه مستقیم آفتاب دور نگهداشت زیرا نور مستقیم منجر به سوختن قسمتهایی از پهنه برگ و همچنین گلدهی اندک و پراکنده گیاه خواهد شد. در محیط های پر نور به آبیاری بیشتر و در محیط هایی با نور کمتر به آبیاری کمتر نیاز دارند.
رطوبت: به رطوبت بالا (۵۰ تا ۹۰ درصد) نیاز دارد. پس یک روز در میان گیاه را غبار پاشی کنید و زیرگلدانی را از سنگریزه پر کرده سپس تا نیمه دیواره زیرگلدانی را از آب پر و گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید (کف گلدان گیاه به هیچ عنوان با سنگریزه ها در تماس نباشد).
تکثیر: گل اسپاتی فیلوم را با استفاه از ۱- تقسیم بوته و ۲- بذر میتوان تکثیر کرد. خاک اطراف ریشه گیاه را مرطوب و پاجوشهای موجود در کنار گیاه مادری را، با ۳ تا ۴ برگ جدا کنید. بهتر است هر گیاه جدید، همراه ریشه نیرومند و فعالی باشد. هریک را جداگانه در گلدانی با قطر دهانه ۱۱ سانتیمتر بکارید. گیاه جدید را برای چند هفته با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و وقتی رویش جدید آغاز گردید، پوشش را بردارید. گلدانها را در دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و نور کافی قرار دهید و گاهی با آب ولرم مه پاشی کنید. بذرها را در بستری سبک و مرطوب به شکل سطحی بکارید و لایه نازکی از بستر کاشت را بر روی آنها قرار دهید. نور جوانه زنی بذرها را تسریع می‌کند .بعد از۱۰ روز در صورت شرایط مناسب شاهد جوانه زنی بذرها خواهیم بود.
مراقبت ها:
پژمردگی حاشیه برگ¬ها و افتادن برگها و گاهی سوختن و سیاه شدن نوک و حاشیه برگها: محیط خیس و آبیاری بیش از اندازه علت ان است.
قهوه ای شدن نوک برگها: از کمبود رطوبت محیط یا بخاطر استفاده از آب سنگین است.
برگها دچار پیچش و سوختگی: دمای بیش از اندازه محیط
کاهش رشد، پریدگی رنگ و کوچک ماندن برگها بخصوص برگهای جوان و عدم شکل گیری گلها: عدم وجود عناصر کافی در بستر کاشت
سوختن ریشه ها و همچنین سوختگی و قهوهای شدن حاشیه برگها: کوددهی بیش از اندازه گیاه- بهتر است که کود را در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان بکار برد. استفاده از کودهای کامل که حاوی آهن و منیزیم است برای این گیاه بسیار مناسب است.
آفات و بیماریها:
شته، کنه تارعنکبوتی، حشرات سپردار، تریپس از جمله آفاتی هستند که به اسپاتی فیلوم حمله می کنند. بلایت فیتوفترا (بیماری قارچی)، و پوسیدگی ریشه قارچی (با دو قارچ Pythium و Cylindrocladium) که موجب زرد شدن برگها بخصوص برگهای پایین گیاه نزدیک به ریشه می‌شود و گاهی با پژمردگی گیاه نیز همراه است. ممکن است لکه های بیضی شکل قهوه ای تیره بر روی پهنه و دمبرگ شکل گیرد بخصوص در نواحی نزدیک سطح خاک بوجود آید که در این مرحله نشانه از بین رفتن اکثر ریشه های گیاه و مرگ حتمی گیاه است.

0