فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

معرفی درخت ابریشم صورتی

معرفی درخت ابریشم صورتی

درخت شب خسب یا ابریشم صورتی با نام انگلیسی Persian silk tree و نام علمی Albizia julibrissin از خانواده نخودیان (Fabaceae ) بومی جنوب غربی و شرق آسیا است .

درختی است خزان‌كننده، بدون خار، که سرعت رشد نسبتا خوبی دارد انتهای گل های آن، صورتي و قسمت اتصال به ساقه آن سفيد رنگ است. زمان گلدهی آن اوایل تابستان است که تا آخر تابستان، گلدهی هم ادامه دارد.

گلهای آن بسيار زيبا هستند که به رنگ سفيد، صورتي و سرخ ظاهر می شوند.

ميوه در اين گياه نيام (لگوم)مي‌باشد.

برگ های آن به صورت شانه ای و متشکل از برگچه است که علت نامگذاری این گیاه به نام شب خسب این است که برگچه های آن هنگام شب، دو به دو بسته می شوند.

تکثیر:

دو روش برای تکثیر این گیاه وجود دارد:

1ـ كشت مستقيم بذر : این روش بهترین روش تکثیر ابریشم صورتی است. برای این منظور ابتدا باید بذور را دقیقا قبل از کاشت به مدت 30 دقيقه در سولفوریک اسید قرار داد و سپس شست و شو داد تا پوسته سخت آن، نرم شود وو جوانه زنی راحت تر صورت بگیرد. یا اینکه بذرها یک روز در آب جوش خیسانده شوند. در این روش تکثر در اواخر اسفندماه صورت می گیرد.
2ـ کشت با قلمه ريشه‌اي: در این روش قلمه در اوایل بهار تهیه می شود و بایدقلمه حدود 8 سانتیمتر طول و 12تا14میلیمتر قطر داشته باشد. لازم به ذکر است که قلمه های ساقه ریشه دار نمی شوند.
خاک:
خاک لومی ، ماسه ای ،گچی ، شنی و خوب زهکشی شده، بهترین محیط برای رشد این گیاه است که البته خاک لومی از همه مناسب تر است.
آبیاری:
این گیاه به آبیاری زیادی نیاز ندارد و به خشکی بسیار مقاوم است. ولی باید توجه داشت که حتما زهکشی محیط کشت به خوبی حفظ شود.
نور :
این گیاه به آفتاب کامل نیاز دارد و نباید در مکان های سایه دار کشت شود. البته محیط های نیمه سایه را هم می تواند تحمل کند.
مراقبت ها:
هرس :
ویژگی بارز این درخت، شاخه‌زايي زياد آن است پس باید از همان سال هاي اوليه رشد هرس را از قسمت پایین شروع کرد. ولی باید توجه داشت که هرس نباید در زمستان انجام شود چون ممکن است گیه را خشک کند. بلکه بهترین زمان هرس، در بهار و 3هفته از پیدایش برگ هاست.
خواص:
1. از دانه های آن که داخل نیام پنهان هستند، در تغذیه دام استفاده می شود
2. زنبورها از شهد شیرین گل هایش، تغذیه کرده و عسل تهیه می کنند.
3. پوست تنه برای درمان کوفتگی و گل های آن در درمان بیماری های قلب در طب سنتی کاربرد دارند.

معرفی درخت ابریشم صورتی

منصوری گل

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*