فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

معرفی میوه گواوا و خواص شگفت انگیز آن

معرفی میوه گواوا و خواص شگفت انگیز آن

گواوا (Guava) میوهٔ شیرین و خوشمزه‌ای است که بومی آمریکای مرکزی بوده و در آب‌وهوای مرطوب و استوایی و نیمه استوایی رشد می‌کند. مثل شمال و جنوب کشور و در مناطقی که مرطوب هستند و زمستان خیلی سردی ندارد.

نام علمی این میوه Psidium guajava است.

گواوا به شکلهای مختلف مثل گلابی، بیضی‌، گرد با رنگ سبز، زرد، قرمز، بنفش، نارنجی دز دنیا وجود دارد و دانه‌های آن هم خوراکی میباشد.

برگ این میوه نیز خواص زیادی دارد و به‌ عنوان دمنوش و در عصاره‌گیری به‌منظور تهیهٔ مکمل‌ها استفاده می‌شود.

زادگاه اصلی این گیاه برزیل بوده ولی در زمان نامعلومی وارد کلمبیا شده‌.

اسپانیایی‌ها گواوا را به فیلیپین و پرتغال برده‌اند که از پرتغال هم به هندوستان وارد شده و به سرعت گسترش یافته‌است، زیرا دانه فراوان و رویش بسیار خوبی دارد.

گواوا در ایران :

این میوه سال‌ها قبل به ایران وارد شد و به گونه پرورشی در شمال و بیشتر جنوب ایران در استان های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و بخش هایی از فارس و خوزستان وارد شد و در این مناطق قابل کشت می باشد.

این میوه با نام زیتون محلی نیز شناخته می‌شود. شهرستانهای بندركنگان،بندر گناوه بندرعباس، میناب، رودان، سیاهو، چابهار، نودژ، سرباز، نیکشهر و مازندران و گیلان از بسترهای تولید محدود گواوا در ایران است.

این میوه چون خیلی سال نیست که وارد ایران شده هنوز به صورت عمده تولید نمیشود و در فروشگاه‌های میوه، عمومیت نیافته است.

با توجه به مزه بسیار خوب این میوه و اینکه میوه ای پر خاصیت و خاصی هم هست به جوان هایی که در جنوب و شمال ایران علاقه مند به کشاورزی هستند پیشنهاد میکنیم روی این میوه کار کنند و میوه آن را به تولید انبوه برسانند.

در فیلی که  در انتهای این صفحه لینک آن را گذاشتیم در مورد این میوه کامل توضیح دادیم و پیشنهاد میکنم حتما ببینید، اما به طور کلی درخت بسیار مقاومی هست و هیچ گونه آفتی نمیگیرد و به صورت بوته ای رشد میکند یعنی مثل بقیه درختان میوه خیلی بزرگ نمیشود و همچنین محصول خیلی زیادی میدهد و در سال اول یا نهایت سال دوم میوه میدهد.

تکثیر نهال این میوه از طریق بذر است و رشد خوبی هم دارد بذر این میوه را میتوانید به صورت اینترنتی از سایت منصوری گل سفارش بدهید و یا برای تهیه نهال هم میتوانید به صورت حضوری از گلخانه منصوری گل تهیه کنید.

برای خرید بذر میوه گواوا اینجا کلیک کنید.

آدرس برای خرید حضوری نهال گواوا :

 آدرس : گیلان، شهر پره سر، ولی آباد، منصوری محله، جنب مسجد پلاک   ۱۲ مجتمع گل و گیاه منصوری

خواص برگ و میوه گواوا :

این میوهٔ محبوب، بمب خاصیت است. طبق تحقیقات پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا، گواوا منبع عالی انرژی، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. این میوه دارای ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A و ویتامینهای گروه B به همراه کلسیم، پتاسیم، منیزیم،فسفر، سدیم و زینک است.

یکی دیگر از خواص بی‌نظیر این میوه وجود ویتامینهای B6 و B3 است.

گواوا به روش‌های متعددی می‌تواند به تقویت سلامت قلب کمک کند. بسیاری از محققان بر این باورند که سطح بالای آنتی اکسیدان و ویتامین ها در برگ‌های این میوه می‌تواند در حفظ سلامت قلب در برابر آسیب رادیکال های آزاد تأثیرگذار باشد.

تعدادی دیگر از خواص های گواوا :

  • سلامت دندان

  • تقویت سلامت قلب و فشار خون

  • کاهش استرس اکسیداتیو

  • بهبود بینایی

  • کمک به مشکلات سیستم گوارش

  •  کمک به کاهش وزن

  • کمک به کاهش سطح قند خون

  • اثر ضدسرطانی

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

  • داشتن پوست سالم

  • بهبود سلامت تیروئید

  • بهبود سلامت مغز

  • کمک به تسکین علائم دردناک پیش از قاعدگی

  • درمان سرفه و سرماخوردگی

در تحقیقی که دربارهٔ فعالیت‌های میکروب‌ زدایی و ضدسرفه بودن عصارهٔ برگ گواوا در Journal of Ethnopharmacology منتشر شده است مشخص شد که این میوه به درمان سرماخوردگی و سرفه بسیار کمک می‌کند.

آب‌میوه میوه خام یا نرسیده گواوا و یا جوشانده برگ آن با کاهش خلط، ضدعفونی کردن دستگاه تنفس، گلو و شش‌ها و مهار فعالیت میکروبی برای تسکین سرفه مناسب است.

گواوا به دلیل دارا بودن مقدار زیاد ویتامین C و آهن نسبت به سایر میوه‌ها، تأثیر مثبتی روی جلوگیری و بهبود علائم سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی دارد.

در برخی نقاط هند، میوهٔ رسیده را کباب کرده و به عنوان درمانی برای موارد حاد سرماخوردگی، سرفه و جمع شدن خلط گلو استفاده می‌کنند.

برای مشاهده این ویدیو اینجا کلیک کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*