فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

معرفی چند نوع بیماری مخصوص گیاهان

معرفی چند نوع بیماری مخصوص گیاهان

همان گونه که انسان ها برای ادامه حیات به تغذیه مناسب و مراقبت نیاز دارند گیاهان هم از این قاعده مستثنی نیستند و برای این که قادر باشند تا به حیات خود ادامه دهند باید از آن ها مراقبت کرد تا همیشه شاداب و سرزنده باشند. این مراقبت ها شامل آبیاری صحیح و منظم، اصلاح کردن خاک گیاه و … می باشد. اما با این وجود گاهی می بینیم که با وجود مراقبت های به عمل آمده باز هم گیاهان ما دچار بیماری و آفت شده اند که باید به محض اطلاع آن ها را نابود کنیم. چرا که در غیر این صورت این بیماری به همه گیاهان سرایت کرده و موجب نابودی همه آن ها می شود.

بیماری هایی که گیاهان به ان دچار می شوند دو حالت دارد:

  1. بیوتیک یا زیستی
  2. آبیوتیک یا غیر زیستی

در بیماری های زیستی، ممکن است گیاه در اثر قارچ ها، باکتری ها و یا ویروس ها و به صورت کلی هر نوع ارگانیسم زنده بیمار شود. و در نوع غیر زیستی عواملی مانند تنش های آبی و دمایی، آسیب های ناشی از باد و مواد مغذی آسیب زننده به گیاه هستند.

بنابراین در این مطلب چند بیماری خاص گیاهان را به شما معرفی می کنیم تا در صورت مشاهده نسبت به درمان گیاه اقدام کنید.

لکه برگی ( Angular Leaf Spot )

مخرب ترین عاملی که می تواند گیاه را از پا درآورد، بیماری های قارچی می باشد. شایع ترین بیماری قارچی، لکه برگی است که این بیماری باعث ایجاد لکه های زیادی بر روی برگ می شود. این لکه ها در آغاز زرد هستند و بعد از مدتی به رنگ قهوه ای تبدیل می شوند.بیماریهای قارچی مسلماً یکی از مخرب ترین و فاجعه بارترین  بیماری‌های گیاهی هستند. برای جلوگیری از این بیماری باید بذرهای بسیار مرغوب را انتخاب کنید و میزان آبیاری را کنترل کنید. در صورت نیاز از قارچ کش های مناسب استفاده کنید.

آنتراکنوز ( Anthracnose )

آنتراکنوز هم بیماری قارچی است. این بیماری دقیقا مانند لکه برگی ضایعاتی را بر روی برگ گیاه ایجاد می کند. تفاوت این بیماری با لکه برگی این است که لکه های ایجاد شده سیاه رنگ هستند. برگ ها پزمرده و قهوه ای رنگ می شوند و اگر گیاه در شرایط مرطوب نگه داری شود قارچ ‌ها موجب ایجاد دسته‌ هاگ های چسبناک صورتی می شوند. اصول بهداشتی گیاه را  مانند چیدن شاخ و برگ های آلوده گیاه رعایت کرده و گیاه را هرس کنید. کوددهی مناسب می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

سفیدک پودری ( powdery mildew )

این بیماری از متداول ترین نوع بیماری‌ های قارچی می باشد.  که ممکن است در همه انواع گیاهان ایجاد شود. علائم  این بیماری به صورت پودری خاکستری رنگ بر روی برگ ها یا گل های گیاه ظهور می کند. در صورتی که اقدام به درمان گیاه نکنید برگ ها قهوه ای شده و از بین می روند. رطوبت می تواند عامل اصلی این بیماری باشد. باید زهکشی گیاه را بررسی کنید و از میزان رطوبت گیاه کم کنید. یک راه طبیعی برای  درمان ارگانیک این گیاه وجود دارد. می توانید محلول هیدروژن پروکساید ( نه واحد آب و یک واحد هیدروژن پروکساید) را یک بار در هفته به تمامی گیاه اسپری کنید.

لکه موجی   ( Early Blight )

این بیماری هم قارچی است و بیشتر در گیاه گوجه‌ فرنگی دیده می شود. این بیماری به صورت حلقه‌ های تیره رنگ با هاله زرد بر روی برگ ‌ها ظاهر می‌شود. از این رو برگ را پژمرده کرده و گیاه از دست می رود. بقایای آلوده شده به گیاه را نابود کنید و از سموم قارچ کش مناسب استفاده کنید.

همان گونه که انسان ها برای ادامه حیات به تغذیه مناسب و مراقبت نیاز دارند گیاهان هم از این قاعده مستثنی نیستند و گیاهان برای این که گیاهان قادر باشند تا به حیات خود ادامه دهند باید از آن ها مراقبت کرد .این مراقبت ها شامل آبیاری صحیح و منظم، اصلاح کردن خاک گیاه و … می باشد. اما با این وجود گاهی با وجود مراقبت های به عمل آمده از گیاهان، باز هم شاهد بیماری و آفت گیاه هستیم که باید به محض اطلاع آن ها را نابود کنیم. چرا که در غیر این صورت این بیماری به همه گیاهان سرایت کرده و موجب نابودی همه آن ها می شود.

در سایت منصوری گل تعدادی از این بیماری ها معرفی شده است که می توانید آن ها را مطالع کنید.

 

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*