فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

معرفی گل ستاره ای یا اشرفی

معرفی گل ستاره ای یا اشرفی

گل ستاره ای با نام انگلیسی Cosmos و نام علمی Cosmos sp. از خانواده Asteraceae ، گیاهی یک یا چندساله، بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است. دارای برگ های ظریف، بریده بریده و به رنگ سبز تیره و گل هایی به رنگ سفید، صورتی، قرمز بنفش و ارغوانی است. گلدهی این گیاه از اواخر تابستان تا شروع یخبندان ادامه دارد. این گیاه به دلیل داشتن گل های بسیار زیبا، جنبه تزیینی بالایی دارد و در طراحی باغ و پارک از آن استفاده می شود و علت نامگذاری آن هم به Cosmos همین است که این کلمه یک کلمه یونانی و به معنی دکوراسیون است و چون این گیاه در طراحی فضای سبز نقش دارد به این نام، نامگذاری شده است.

تکثیر:

تکثیر این گیاه به دو روش صورت می گیرد:

  1. کشت بذر: این روش درواقع روش اصلی کشت این گیاه است که یا با کشت مستقیم بذر و یا با نشاکاری انجام می شود. اگر قصد داشته باشیم که بذر را نشا کاری کنیم پس بهترین زمان کشت در خزانه، 4تا6 هفته قبل از آخرین یخبندان است و بعد با گرم شدن هوا ، گیاه به زمین اصلی انتقال می یابد ولی اگر بخواهیم با کشت مستقیم بذر این گیاه را تکثیر کینم بهتر است که بذر را در نیمه های فصل بهار که خاک به خوبی گرم است و خطر سرمای زمستان رفع شده است، کشت صورت گیرد.
  2. تقسیم بوته: این روش مختص گونه C.atrosanguineus است زیرا ریشه های آن گوشتی بوده و به راحتی می توان تقسیم بوته را انجام داد.

آبیاری:

علی رغم اینکه برخی از گونه های این گیاه به خشکی مقاومت دارند ولی بهترین رشد، زمانی صورت می گیرد که آبیاری منظم باشد. ولی باید توجه داشت که آبیاری زمانی صورت گیرد که سطح خاک خشک شده است زیرا خیس بودن خاک و رطوبت بیش از حد، سبب توسعه بیماری ها قارچی و پوسیدگی گیاه می شود.

خاک:

این گیاه در خاک های فقیر به خوبی رشد می کند. فقط نکته ای که باید لحاظ شود، زهکش مناسب خاک است که گیاه دچار خفگی نشود. البته تغذیه مناسب خاک به رشد بهتر آن کمک می کند ولی افزایش بیش از حد مواد مغذی، باعث رشد بیش از حد گیاه می شود.

دما:

هر چند گل ستاره ای می تواند گرمای هوا را تحمل کند ولی باید توجه داشت که گرمای شدید به خصوص در روزهای تابستان به گیاه آسیب می زند پس باید در بعد از ظهرهای تابستان در سایه نگهداری شود. از طرفی نمی تواند سرمای زیاد را تحمل کند و اگر دما به صفر برسد، می میرد.

نور:

اگرچه می تواند شرایط نمیه سایه را تحمل کند ولی بهتر است برای رشد بهتر، در آفتاب کامل قرار بگیرد.

مراقبت ها:

– حذف گل های پژمرده، سبب تحریک گلدهی می شود.

– اگر طول ساقه اصلی زیاد بلند شد، می توان با کوتاه کردن آن، سبب تحریک تولید شاخه های جانبی و افزایش طول دوران گلدهی و میزان تولید گل گردید.

Cosmos Sulphureus 34534 4535435 43544 565656

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*