فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

طرز تهیه ورمی کمپوست در منزل

طرز تهیه ورمی کمپوست در منزل درست کردن

ورمی‌ کمپوست تشکیل شده است  از ورمی یا (کرم خاکی) و کمپوست یا  (کود آلی). در واقع ورمی کمپوست نوعی کود آلی می باشد که از فعالیت کردن کرم خاکی به دست می آید. این کرم ها با فعالیت کردن درون خاک ، خاک را همواره تازه نگه می دارند و موجب می شوند تا قدرت باروری خاک به میزان قابل توجهی بالا رود. در واقع کرم ها با ایجاد کردن سوراخ هایی درون خاک، راه نفوذ کردن اکسیژن را به داخل خاک آسان می کنند. از این رو خاک همیشه تازه و سرزنده است.

برای این منظور در ابتدا یک جعبه 30 در 60 یا همان ا یخی های یونولیتی را آماده کنید. وسط جعبه را سوراخ کنید تا شیرابه ها به راحتی خارج شوند. –حالا به 20 کیلو کود گاو نیمه پوسیده نیاز داریم. این کود را از گلفروشی ها و یا مراکز فروش کود تهیه کنید. کود گاو را درون جعبه بریزید و برای این که مطمئن شوید اوره آن خارج شده است جعبه را از آب پر کنید. چند ساعتی زمان دهید تا تام آب جعبه خارج شود.

۵۰۰ عدد کرم خاکی که باید از گونه ایزینیا فوئیتیدا باشند  را به همراه بستر قبلی درون جعبه بریزید.

هر روز به صورت منظم و به روش مه پاش آبیاری را انجام دهید. بعد از گذشت تقریبا سی روز نصف بیشتر کود ها به کمپوست تبدیل شده اند و کرم ها هم به صورت کامل مستقر شدند. حالا زمان آن رسیده است که زباله های تربارهی و خانگی را به درون جعبه منتقل کنید. دقت کنید که به هیچ عنوان گوشت و پوست مرکبات را اضاف نکید.

کرم ها علاقه شدیدی به موز و پوست خربزه دارند پس از آن ها دریغ نکنید. این نکته را هم فراموش نکنید که در ریختن ضایعات به درون جعبه به هیچ عنوان زیاده روی نکنید. چرا که این کار موجب ترش کردن و فساد کامل کود می شود. غذا ها را کاملا خرد کنید و بر روی بستر برای کرم ها بریزید. بقیه مراحل را آن ها خودشان انجام می دهند.

سعی کنید از ورود نور به داخل جعبه خودداری کنید. ترجیحا می تواند روی جعبه را با پارچه مشکی بپوشانید. با این کار هم از ورود نور جلوگیری می شود و هم با خیس کردن بارچه رطوبت مورد نیاز برای کرم ها فراهم می شود.

حدود 90 روز که گذشت دیگر کود ورمی کمپوست بسیار مرغوب شما آماده شده است و می توانید از آن استفاده کنید. حالا کرم ها را خارج کرده و برای تولید کود مجددا درون جعبه دیگری انتقال دهید. فراموش نکنید که در صورت مراقبت نکردن از آن ها و غذا ندادن به کرم ها، آن ها به کلی از بین می روند.

ورمی کمپوست آماده شده را می توانید درون باغچه و پای گل ها و گیاهان خود بریزید. و نشاط  و شادابی را به آن ها هدیه دهید.

انتشار مطالب سایت منصوری گل با ذکر منبع بلامانع است.

3
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    سالن آرایش عروس تجریش دی 27, 1396 پاسخ

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید.

    خرید میلگرد بناب دی 20, 1396 پاسخ

    سلام و سپاااااس فراوان از اشتراک گذاریتون
    عااااااااالییی بود
    به امید موفقیتهای روز افزون
    خسته نباشید.

    تالار عروسی شمال تهران دی 16, 1396 پاسخ

    سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از شما.به امید توفیق روزافزون.