فروشگاه اینترنتی گل و گیاه منصوری
No products in the cart.

سمپاشی و نگهداری درختان مرکبات

سمپاشی و نگهداری درختان مرکبات

در اینجا میخواهیم با زبان خیلی ساده مختصری در مورد مرکبات صحبت کنیم.

اولا خیلی ها این سوال را میپرسن که ما چند سال است که نهال پرتقال یا انواع مرکبات خریداری کرده ایم ولی رشدی نکرده. باید عرض کنیم که مرکبات نسبت به دیگر درختان میوه رسیدگی بیشتری میخواهد و فقط با کاشتن به نتیجه ای نمیرسید.

متاسفانه مرکبات در معرض انواع افت ها قرار میگیرد و دلیل عمده رشد نکردن مرکبات هم همین است.

اولین نکته ای که در رابطه با مرکبات باید رعایت کنید این است که نهال این میوه را در جایی بکارید که آبگیر نباشد و در آن نقطه از زمین آب جمع نشود. چون ریشه مرکبات از ماندن آب زیادی آسیب میبیند و دچار خفه گی می شود.

دوما حتما در زمانی که نهال مرکبات را میکارید مقدار کافی از کود دامی کاملا پوسیده و کهنه استفاده کنید به طوری که خاک آن از 30 درصد  کود دامی تشکیل شده باشد ، 20 درصد ماسه و 50 درصد هم خاک باغچه.

اما اکثرا این نکات بالا را رعایت میکنن و بازم میگن نتیجه نگرفتیم. خوب دلیل اینکه مرکبات شما آنطور که میخواهید رشد خوبی ندارد فقط خاک و شرایط مناسب کاشت نیست بلکه آفت ها در رشد این نوع درختان خیلی تاثیر میگذارند.

ببینید خیلی راحت خدمتتان عرض کنیم. تا درختان مرکبات خود را در سال  4 الی 5 بار سم پاشی نکنید نباید انتظار رشد زیادی از نهال داشته باشید.

سم پاشی مرکبات از قبل از گل دهی آنها یعنی اواخر فروردین شروع میشود تا اواسط مهر ماه ادامه میابد و هر 20 روز الی 1 ماه یک مرتبه باید سم پاشی صورت گیرد.

مینوز و شته و کرمهایی که به مرکبات حمله میکنن نمیگذارند این نوع درختان رشد کنن تمام مواد درون برگ و ساقه هار را میمکند و کرمها نیز برگها را میخورند و همیشه به برگهای تازه و جدید حمله میکنن به خاطر همین است که اگر دقت کرده باشید برگهای تازه جوانه زده را یا دارن میخورن یا برگها جمع میشوند.

مواردی که در بالا گفته شد را اگر رعایت کنید محال ممکن است مرکبات شما رشد نکند .

سمپاشی

همانطور که گفتیم سم پاشی مرکبات از اواخر فروردین آغاز میشود البته در برخی از استانها فصل فرق میکند درواقع قبل از گلدهی مرکبات یک مرحله سم پاشی باید صورت گیرد و مرحله بعدی بعداز اینکه میوه ها به اندازه فندق شدند.

سم و کود تقویتی که برای مرکبات باید مورد استفاده قرار بگیرد به شرح زیر میباشد.

ابتدا سم دیازینون  را با روغن ولک به همراه کود زربال یا کود 20-20-20 ترکیب کنید.

سم دیازینون در هر لیتر آب 2 سی سی

روغن ولک در هر لیتر آب 2 الی 3 سی سی

کود مایع یا کود 20-20-20 در لیتر آب 2 گرم

موارد بالا را خوب با هم ترکیب کنید سپس بر روی تمام قسمتهای درختتان اسپره کنید.

بعداز اینکه درختتان را با موارد بالا سم پاشی کردین باید بعد از 48 ساعت بعد سم پنکونازول را به صورت جداگانه سم پاشی کنید. این سم یک سم سیستمیک برای از بین بردن قارچها و باکتری های میباشد که حتما باید به تنهایی سمپاشی شود.

اغلب باغداران نمیدانند که قارچ کش را نباید با دیگر سموم ترکبی کرد و اکثرا همه را با هم ترکیب میکنند و بر روی درخت سمپاشی میکنند.

قارچکشها به دلیل وجود ترکیبات مسی درون آنها اگر با دیگر سموم ترکیب شوند آنها را خنثی میکنند.

تمام مراحلی که در بالا گفته شد را هر 20 روز یا هر یک ماه یک مرتبه تا مهر ماه یا اوایل آبان باید تکرار شو تا اینکه درختان مرکبات پر محصول و عالی داشته باشید.

برای تهیه برخی از سموم میتوانید به سایت منصوری گل قسمت سم و دفع آفات یا خاک و کود مراجعه کرده و به صورت آنلان سفارش بدهید و درب منزل تحویل بگیرید.

انتشار مطالب سایت منصوری گل با ذکر منبع بلامانع میباشد

سمپاشی و نگهداری درختان مرکبات سمپاشی و نگهداری درختان مرکبات 2

23
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    محمد فروردین 11, 1402 پاسخ

    روغن ولک هم کنه رو از بین میبره هم تخم کنه هم قارچ هم شته هم شپشک بالشتک پنبه ای هم سپردار, مهم ترین آفت مرکبات شپشک بالشتک پنبه ای است

    محمد فروردین 11, 1402 پاسخ

    دوستان عزیز من سالی یک بار روغن ولک میپاشم اوایل تیر با غلظت 10 سی سی در لیتر و درختان بالغ مشکل خاصی ندارند و میوها برای مصرف خانگی مناسب اندجوانه های نهال ها از مینوز تابستان و شته بهاری آسیب میبینند که با مقدار کمی سم به صورت موضعی روی جوانه ها مشکل حل میشود, ریزش گل معمولا کمبود روی است یا پتاس به احتمال کمتر کمبود بر در کمبود پتاس میوه ها ترک میخورند و کوچک و پوست نازک. مازندران

    پرتقال خرداد 22, 1401 پاسخ

    سلام من باغ پرتقال دارم موقع گل دهی گل زیادی دارن اما بعد فقط چنتا دانه دارن باید چکار کنم تا همه گل ها دانه شوند

      mansourigol تیر 2, 1401 پاسخ

      قبل گلدهی و بعداز گلدهی کود پتاس بهش بدید

    حسین پوراسماعیل فروردین 18, 1401 پاسخ

    سلام خسته نباشید درخت پرتغال دارم حدود 2متر می باشد و این سومین سال هست که میوه می دهد در فروردین شکوفه های زیادی می کند ولی دو تا سه عددمیوه بیشتر نمی ماند در تهران می باشد الان شکوفه های زیادی دارد ولی متاسفانه مگس های زیادی در اطرافش مشاهده می شود وبه برگهای ان هم شته زده آیا می شود سم دیازینون مقدار سی سی کمتر در اب بیشتر ریخت و با سم پاش در فاصله دورتر سمپاشی کرد یا نه ؟در صورت منفی بودن جواب چه راهکاری دارد چون شته هر روز بیشتر می شود

    ایرانی فروردین 10, 1400 پاسخ

    یه عالمه ممنونم از مطلب کاربردی و مفیدتون

    حسین هادی نژاد لاجیمی فروردین 10, 1400 پاسخ

    با سلام من باغ نارنگی ژاپنی دارمدر ساری متاسفانه سم زمستونه نزدم و برگها هم دودی شده و هم مث نمونه هایعکس بالا خیلی داغونه چیکار باید بکنم....

    مهدی دی 18, 1399 پاسخ

    نهال پرتقال حتما بایستی خاک داشته باشه وگرنه خشک میشه. بعضی از درختهای پرتقال و نارنگی سال اول مثل درخت خشکیده میشن ولی به مرور سبز میشن. تهران اب و هواش جوریه که نارنگی پرتقال نمیشه. درختش سبز میشه ولی بار نمیده. اندازه یه نخود یا یذره بزرگتر نشده خشک‌میشه و میفته.برای درخت پرتقال دیازینون. آبامکتین. فن پرکسی و آپولو خیلی خوبه. فقط فصلش و موقعش و بایستی بدونین. با روغن سم

    م تیر 23, 1399 پاسخ

    سلام من نهال نارنج کاشتم در خاک معمولی. تهران هستم. و الان بیش از چهارماهه نهال من از خاک بیرون امده و تا یه جایی رشد کرده مثلا 10 15 سانت و بعد اون رشدش متوقف شده. علتش چیه؟ باید چیکارکنم؟ و همون مگس های ریز هم اطرافشون دیدم باید سم دیازنون که گفتید رو بزنم؟
    نهال ها تو اتاق هستند و نور کافی دارن. درروز یکی دوساعتم افتاب دارن. و سوال دیکه اینکه چندتا از نهال هارو جاشونو عوض کردم یعنی گذاشتم تو یه گلدان دیگه. ولی بعد از مدتی خشک شد. یسریهاشونم گذاشتم توبالکن که نور افتاب بیشتری بخورن بازم خشک شدن. ممنون میشم راهنمایی کنید

    سارا بیک زاده خرداد 29, 1399 پاسخ

    من ابان ماه دانه مرکبات داخل گلدان کاشتم رشد خوبی داشتم تا دوماه پیش که دیدم داخل گلدان یه مگسهای خیلی خیلی ریزی پرواز میکنند که با دست هم کشته میشدند ولی الان داخل خاکش از این مگسهای ریز زیاد هست
    باید چه سمی استفاده کنم ممنون

      mansourigol تیر 1, 1399 پاسخ

      سلام
      سم دیازینون

    غلام خرداد 23, 1399 پاسخ

    سلام، من یک درخت لیموترش پیوندی دارم که سه ساله هست وامسال خیلی شپشک استرالیایی پیدا کرده ودرحال گل دادن است ، اگر حالا سمپاشی کنم غنچه ها خشک نمیشود؟ وایا از سم دیازنون با روغن ولک استفاده کنم ؟ولطفا برای رشد ومیوه بیشتر از چه کودی استفاده کنم؟ ممنون

      mansourigol تیر 1, 1399 پاسخ

      سمپاشی یا قبل از شکوفه باشه یا بعد از شکوفه زمانی که شکوفه داره سمپاشی نکنید
      برای رشد کود سه 20 کهدر بالا گفتیم برای میوه دهی بهتر کود پتاس یا 36-12-12

    اکبر خرداد 5, 1399 پاسخ

    سلام و ممنون از مطلبتون
    این زمان سم پاشی برای مناطق گرمسیری مثل بندرعباس هم به همین منوال باشه ؟ یا زمان دیگه ای باید سم پاشی کنیم؟!
    ضمنا مرکبات من 2 ساله هستند و ثمر ندارند

    Alireza فروردین 29, 1399 پاسخ

    مورچه ضرری برای درخت نداره.وجود مورچه روی دخت نشانه شته هست.مورچه ها از شیره شته استفاده میکنند.برای از بین بردن شته میتونید از انواع حشره کش ها استفاده کنید.که مطلب بالا حشره کش دیازینون رو معرفی کرد

    مسعود احمدی اسفند 22, 1398 پاسخ

    با سپاس از مطالب مفید و کاربردی. به اشتراک گذاشتن این گونه مطالب ، تاثیر به سزایی در کاهش هدر رفت منابع مالی و زمانی جامعه میگردد.

      mansouri فروردین 17, 1399 پاسخ

      با سلام
      ممنون

    فردین محمودی اردیبهشت 9, 1398 پاسخ

    با سلام
    میخواستم بپرسم چطور با مورچه وشته هنگام شکوفه کردن درخت پرتغال یا نارنگی مبارزه کنیم

    peyman اردیبهشت 8, 1398 پاسخ

    سلام خسته نباشید بنده در اصفهان نهال پرتغال ولیمو ترش ونارنگی کاشتم بعد از یک ماه دو نمونه شته زده به نهال ها ،یه نمونه شته سبز رنگ ویه نمونه شته سیاه خونی ،به نظر شما چه سمی را باید بهشون بزنم که کشته بشن؟

      Alireza فروردین 29, 1399 پاسخ

      شته های سبز وقتی میمیرند رنگشون سیاه میشه
      .تقریبا تمام حشره کش های بازار شته رو از بین میبرند شما میتونین از حشره کش استامی پراید یا دیازینون و یا... استفاده کنین

    اسماعیل حردانی بهمن 23, 1397 پاسخ

    ممنون از توضیحات کامل ومفید خیلی خیلی متشکرم

    شینیون دی 30, 1395 پاسخ

    سلام دستتون درد نکنه مطلب مفیدی بود
    موفق باشید

      جاسم عباس نیا فروردین 7, 1399 پاسخ

      ممنون از توضیحات لازم در مورد سمپاشی مرکبات